Page 6 - 07
P. 6

4 A. ZİHNİOĞLU ve Y. ÜNSAN

                     Gemilerin duruş gücünün kaybolması, geminin çalıştırılamaz hale gelmesine neden olabileceği
                     Monk tarafından ortaya konmuştur [1]. Geminin orta hattından uzakta olan mevkilerde yalpa
                     sebebiyle oluşan düşey ivmelenmeler personel ve yolcuların deniz tutması ile karşı karşıya
                     kalmasına, kargo hasarına, silah sistemlerinin düşük performansla veya hiç çalışmaz hale
                     gelmesine neden olabilmektedir.
                     Kuzey Atlantik Anlaşması Örgütü (NATO) askeri kanadı tarafından yapılan araştırmalarda
                     çeşitli performans kıstasları arasında, aşağıda sıralananlar yalpa hareketi sebebiyle
                     etkilenmektedir [2].

                           Azami yalpa açısı sebebiyle pervanenin sudan çıkması,
                           Düşey ivmeler nedeniyle yatay kuvvetlerde meydana gelen değişiklikler,
                           Deniz tutması indisi ve yalpa hareketi sebebiyle görevde meydana gelen aksamalar,
                     Yukarıda ifade edilmeye çalışıldığı şekilde yalpa önleyici bir sistemin performansı sadece yalpa
                     açısı azalmasıyla değil aynı anda yalpa kaynaklı ivmelerin azalmasıyla da ölçülmelidir.

                     2. Gemi Yalpa Hareketini Sönümlemek İçin Kullanılan Sistemler
                     Yalpa hareketinin istenmeyen etkileri, 19. yüzyıl ortalarında gemi tasarımının değişmesiyle
                     beraber ortaya çıkmaya başlamıştır. Sanayi devrimi ile beraber yelkenlerin yerine buhar
                     türbinlerinin geçmesi, savaş gemileri için bordalarda bulunan topların yerine merkez hattında
                     veya merkez hattına yakın konumlardaki taretlerin gelmesi gibi tasarımsal kombinasyonlar
                     stabilitede büyük yalpa hareketlerine neden olan sonuçlara sebep olmuştur [3].
                     Froude’un eserinde [4], geminin yalpasına dalga yüksekliğinin değil eğiminin etkili olduğu, bu
                     sebeple de kısa boylu dalgaların uzun boylu dalgalara nazaran eğimlerinin fazla olması
                     sebebiyle, gemi doğal yalpa periyodunu kısaltmanın anlamsız olduğu, aksine bu periyodun
                     uzatılması gerektiği vurgulanmıştır [5].
                     Bu etkiyi sağlayabilmek için ise zaman içerisinde yalpa omurgası (Şekil 1), cayroskop (Şekil 2,
                     3), aktif yalpa kanatları (Şekil 4), dümen yalpa engelleyici (Şekil 5), yalpa tankları (Şekil 6) gibi
                     sistemler tasarlanmıştır. Bu sistemlerin birbirlerine göre üstünlükleri ve kayıpları Tablo 1’de
                     verilmiştir. Sellars ve Martin (1991) tarafından farklı yalpa önleyici sistemlerin maliyet ve
                     performans açısından kıyaslandığı detaylı bir çalışma yapılmıştır [6].

GiDB|DERGi Sayı 7, 2016
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11