Year 2018, Volume , Issue 13, Pages 23 - 34 2018-11-01

DEĞİŞİK SALMALARIN YELKENLİ TEKNE HAREKET İVMELERİNE ETKİLERİ
DEĞİŞİK SALMALARIN YELKENLİ TEKNE HAREKET İVMELERİNE ETKİLERİ

Şebnem HELVACIOĞLU [1] , Barış BARLAS [2] , Hakan AKYILDIZ [3] , Çağrı AYDIN [4]


Bu çalışmada, TÜBİTAK 3001 proje kapsamında yapılan, 116M248 numaralı, 1 Mayıs 2017-1 Kasım 2018 tarihlerinde devam eden ve teslim edilen deneyler ve sonuçlarını içiren süreç kısaca özetlenmiştir. TÜBİTAK desteği ile yapılan çalışmaların yaygınlaştırılması ve sunumu önemlidir. Gemi Model Deneylerinin yapıldığı, İTÜ Atanutku Gemi Model Deney Laboratuvarı olanakları kullanılarak bir yelkenli tekne modeli ve dört ayrı salmanın hem direnç hem de hareket ivmeleri ölçülmüş, deneyler tamamlanıp, sonuç analaizleri yapıldıktan sonra sektörden ve diğer üniversitelerden gelen davetli katılımcılar ile sonuçlar paylaşılmış, gelecekte yapılması önemli projeler konusunda tartışmalar yapılmıştır. Proje kapsamında, İTÜ Gemi İnşaatı ve Deniz Bilimleri Fakültesi, Ata Nutku Model Deney Laboratuvarında bulunan mevcut yelkenli tekne modellerinden bir tanesi kullanılmıştır. Model 6 Bileşenli Dinamometre düzeneği ile dalıp-çıkma ve baş-kıç vurma hareketine serbest, belli meyil ve sürüklenme açıları altında model çekilirken, farklı salmalarda, salmaların gemi hareket ivmelerine etkisine bakılmıştır. Deneylerin dirençle ilgili sonuçları hesaplamalı akışkanlar dinamiği hesapları ile tekrar edilmiş ve sonuçlar karşılaştırılmıştır
Yelkenli tekne, Salma tasarımı, Stabilite, Tekne hareketleri
  • Davidson K.S.M., 1935, Some Experimental Studies of Sailing Yachts, Transaction of SNAME, Vol. 43.
  • Dayı, Ş.1993, “Yelkenli Teknelerde Direnç Deneyleri”, Yüksek Lisans Tezi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul Teknik Üniversitesi, İstanbul.
  • Helvacıoğlu, Ş., İnsel, M., 1994, “Yelkenli Teknelerin Performans Tahmininde Hidrodinamik Deneyler”, 1. Ulusal Mekanik Sempozyumu, Istanbul.
  • Helvacıoğlu, Ş., İnsel, M., 1995, “Sailing Yacht Performance : The Effect of Heel Angle and Leeway Angle on Resistance and Side Force”, I. International Yachting Technology Conference 03-10 October 1995, Çeşme.
  • İnsel, M., Helvacıoğlu, Ş., 2006, “Yelkenli Teknelerde Hidrodinamik Deneyleri ve Polar Performans Diyagramı”, Gemi ve Deniz Teknolojisi, No: 167, Ocak, pp 5-10.
  • Kempf G. ve Nutku A., 1956, Model Tests with Sailboat “Pirate”, Gemi Enstitüsü Bülteni, No. 2, İstanbul Teknik Üniversitesi
  • Kiper B. 2009, “Yelkenli Teknelerde Kullanılan Salmaların Deneysel Analizi”, Yüksek Lisans Tezi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul Teknik Üniversitesi, İstanbul.
  • Kiper B., Soyaslan T., Helvacıoğlu Ş., İnsel M., 2009, “Yelkenli Teknelerde Kullanılan Salmaların Deneysel Analizi”, Gemi ve Deniz Teknolojisi, No: 181, Temmuz, pp 18-23.
  • Nutku A., 1957a, Model Tests with Fishing Boats I, Gemi Enstitüsü Bülteni, No. 3, İstanbul Teknik Üniversitesi Nutku A., 1957b, Model Tests with Sail Boats II, Gemi Enstitüsü Bülteni, No. 4, İstanbul Teknik Üniversitesi Saydam A. Z., 2013, Yelkenli Tekne Hidrodinamik Deneylerinde Ölçek Etkisinin İncelenmesi, Doktora Tezi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul Teknik Üniversitesi, İstanbul.
  • Soyaslan, T., İnsel, M., Helvacıoğlu, Ş., 2006, “Sailing Yacht Model Tests and Comparison of Results with CFD calculations”, An International Conference on Small Craft Relating Science and Engineering, 16-18 November, pp. 15-37, Bodrum Turkey.
Primary Language tr
Journal Section Research Articles
Authors

Author: Şebnem HELVACIOĞLU

Author: Barış BARLAS

Author: Hakan AKYILDIZ

Author: Çağrı AYDIN

Dates

Application Date : June 14, 2021
Acceptance Date : June 14, 2021
Publication Date : November 1, 2018

Bibtex @ { gidb717433, journal = {GİDB Dergi}, issn = {}, eissn = {2564-758X}, address = {İsatnbul Teknik Üniversitesi Ayazağa Kampüsü, Gemi İnşaatı ve Deniz Bilimleri Fakültesi Maslak/İstanbul}, publisher = {İstanbul Technical University}, year = {2018}, volume = {}, pages = {23 - 34}, doi = {}, title = {DEĞİŞİK SALMALARIN YELKENLİ TEKNE HAREKET İVMELERİNE ETKİLERİ}, key = {cite}, author = {Helvacıoğlu, Şebnem and Barlas, Barış and Akyıldız, Hakan and Aydın, Çağrı} }
APA Helvacıoğlu, Ş , Barlas, B , Akyıldız, H , Aydın, Ç . (2018). DEĞİŞİK SALMALARIN YELKENLİ TEKNE HAREKET İVMELERİNE ETKİLERİ . GİDB Dergi , (13) , 23-34 . Retrieved from https://gidbdergi.itu.edu.tr/en/pub/issue/53665/717433
MLA Helvacıoğlu, Ş , Barlas, B , Akyıldız, H , Aydın, Ç . "DEĞİŞİK SALMALARIN YELKENLİ TEKNE HAREKET İVMELERİNE ETKİLERİ" . GİDB Dergi (2018 ): 23-34 <https://gidbdergi.itu.edu.tr/en/pub/issue/53665/717433>
Chicago Helvacıoğlu, Ş , Barlas, B , Akyıldız, H , Aydın, Ç . "DEĞİŞİK SALMALARIN YELKENLİ TEKNE HAREKET İVMELERİNE ETKİLERİ". GİDB Dergi (2018 ): 23-34
RIS TY - JOUR T1 - DEĞİŞİK SALMALARIN YELKENLİ TEKNE HAREKET İVMELERİNE ETKİLERİ AU - Şebnem Helvacıoğlu , Barış Barlas , Hakan Akyıldız , Çağrı Aydın Y1 - 2018 PY - 2018 N1 - DO - T2 - GİDB Dergi JF - Journal JO - JOR SP - 23 EP - 34 VL - IS - 13 SN - -2564-758X M3 - UR - Y2 - 2021 ER -
EndNote %0 GİDB Dergi DEĞİŞİK SALMALARIN YELKENLİ TEKNE HAREKET İVMELERİNE ETKİLERİ %A Şebnem Helvacıoğlu , Barış Barlas , Hakan Akyıldız , Çağrı Aydın %T DEĞİŞİK SALMALARIN YELKENLİ TEKNE HAREKET İVMELERİNE ETKİLERİ %D 2018 %J GİDB Dergi %P -2564-758X %V %N 13 %R %U
ISNAD Helvacıoğlu, Şebnem , Barlas, Barış , Akyıldız, Hakan , Aydın, Çağrı . "DEĞİŞİK SALMALARIN YELKENLİ TEKNE HAREKET İVMELERİNE ETKİLERİ". GİDB Dergi / 13 (November 2018): 23-34 .
AMA Helvacıoğlu Ş , Barlas B , Akyıldız H , Aydın Ç . DEĞİŞİK SALMALARIN YELKENLİ TEKNE HAREKET İVMELERİNE ETKİLERİ. GİDB Dergi. 2018; (13): 23-34.
Vancouver Helvacıoğlu Ş , Barlas B , Akyıldız H , Aydın Ç . DEĞİŞİK SALMALARIN YELKENLİ TEKNE HAREKET İVMELERİNE ETKİLERİ. GİDB Dergi. 2018; (13): 23-34.
IEEE Ş. Helvacıoğlu , B. Barlas , H. Akyıldız and Ç. Aydın , "DEĞİŞİK SALMALARIN YELKENLİ TEKNE HAREKET İVMELERİNE ETKİLERİ", GİDB Dergi, no. 13, pp. 23-34, Nov. 2018

Authors of the Article
Şebnem HELVACIOĞLU [1]
Barış BARLAS [2]
Hakan AKYILDIZ [3]
Çağrı AYDIN [4]