Page 11 - 02
P. 11

RÜZGAR ENERJİ SANTRALLERİNİN TARİHSEL GELİŞİMİ 11
                  VE AÇIK DENİZ RÜZGÂR ENERJİ SANTRALLERİNİN TİPLERİ

                                  Şekil 8. İdeal enerji toplama sistemi [3]

3.2.2.4. Karaya İletim
İletim kabloları karaya uygun voltajda ve güç oranında gelir. Kabloların boyutları projelerin
kapasitelerine ve iletilecek gücün miktarına göre değişir. Karaya ulaşan elektrik gücü, uygun
trafo merkezine gönderilir [3].

4. Deniz Üstündeki Rüzgâr Santralleri (ADRES) (Floating-Yüzer)
ADRES’lerde yaşanan gelişmelerin sonucunda yüzer anlamındaki floating sistemler ortaya
çıkmıştır. Bu sistemlerin en büyük avantajı rüzgâr hızının yüksek olduğu yerlerde su
derinliğinin fazla bir önemi kalmamasıdır. Burada kuleyi yere oturtmak için temellerin
kullanılmasına gerek yoktur. Temel yerine halat veya zincirler kullanılır ve kule yere bağlanır.
Şekil 9.’da tipik yüzer sistemler görülmektedir. ADRES çiftlikleri kurulurken su derinliğinin
artışı, maliyetin de aynı oranda artmasına sebep olurken, yüzer sistemlerde bunun önüne
geçilmiştir. Prototip olarak yapılan dünyanın ilk yüzer ADRES’i 2009 yılında 2,3 MW gücünde
Hywind, Norveç’te yapılmıştır. Kıyıya olan mesafesi yaklaşık 10 km ve su derinliği 200 metre
civarındadır. Ayrıca bu sistemlerin uygulanması sonucunda rüzgârdan çok büyük bir verim
alınması hedeflenmiştir. Rüzgârın estiği yöne bağlı olarak bu türbinler dişli sistemiyle bir
doğrultu üzerinde her iki yöne de hareket ederek rüzgârdan en verimli şekilde faydalanılması
mümkün hale gelmiştir. Bu sistemlerin en büyük avantajı görsel kirliliğe neden olmamasıdır.
Kıyıdan uzaklıkları en az 10-15 km civarında oldukları için ADRES’i görmek mümkün değildir
[7].

Bu tür yapılarda denge en önemli faktördür. Dengeyi sağlamak için aşağıdaki üç sistem en çok
kullanılan sistemlerdir;

    a) Balastlı Dengeleyici Sistemler; Bu tür sistemlerde platformda balast ağırlığı kullanarak
         doğrultma momenti yaratılır ve bu doğrultma momenti ile birlikte platformun dengeye
         ulaşması sağlanır [7].

    b) Mooring Line Dengeleyici Sistemler; Bu sistemlerde ise gerilmiş halatlar kullanılarak
         ADRES’in dengeye ulaşılması sağlanır. [7].

    c) Sephiye Dengeleyici Sistemler; Platformların, kaldırma kuvvetinin etkisiyle dengeye
         ulaşılması amaçlanır. Su yüzeyindeki alanın sağlamış olduğu doğrultma momenti
         sayesinde denge sağlanır [7].

                                                                                             Sayı 2, 2015 GIDB-Dergi
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16