Page 14 - 07
P. 14

12 A. ZİHNİOĞLU ve Y. ÜNSAN

                     Son zamanlarda sıfır süratte gemi yalpasını engellemek üzere de çalışmalar yapıldığı ve bu
                     çalışmaların yansımalarının yalpa kanadı ve dönen silindir benzeri donanımlar olarak literatürde
                     bulunduğu görülmüştür. Ayrıca yine sıfır sürat yalpa sönümlemesi için özellikle yat inşa
                     endüstrisinde cayro stabilizatörlere olan ilginin canlandığı müşahede edilmektedir. Bu
                     donanımların kontrol metotlarına ilişkin çalışmaların fazlaca olmaması sebebiyle gelecek
                     yıllarda uygun bir araştırma alanı olabileceği değerlendirilmektedir.

                     Kaynaklar:
                     [1] Monk, K., 1988. A war ship roll criterion. Royal Institute of Naval Architects, 219–240.

                     [2] Standardization Agreement: common procedures for seakeeping in the ship design process
                     (STANAG) 3rd ed No.4154. North Atlantic Treaty Organization (NATO), Military Agency for
                     Standardization.

                     [3] Goodrich, G., 1969. Development and design of passive roll stabilizer. Trans. of The Royal
                     Institution of Naval Architects, 81–88.

                     [4] Froude, W., 1861. On the rolling of ships. Institution of Naval Architects.

                     [5] Milgram, Jerome H., 2007. Strip Theory for Underwater Vehicles in water of Finite Depth.
                     Journal of Applied Mathematics, 58, 31-50.

                     [6] Sellars, F., Martin, J., 1992. Selection and evaluation of ship roll stabilization systems.
                     Marine Technology, SNAME 29 (2), 84–101.

                     [7] Schlick, O., 1904. Gyroscopic effects of flying wheels on board ships. Transactions of The
                     Institution of Naval Architects INA.

                     [8] Chalmers, T., 1931. The Automatic Stabilization of Ships. Chapman and Hall, London.

                     [9] http://www.history.navy.mil/our-collections/photography/numerical-list-of-images/nhhc-
                     series/nh-series/NH-53000/NH-53511.html, Alındığı tarih: 10.04.2016

                     [10] Perez, T., Steinmann, P., 2009. Analysis of ship roll gyrostabilizer control. In: 8th IFAC
                     International Conference on Maneuvering and Control of Marine Craft. September, Guaruja,
                     Brazil.

                     [11] Fins Proposed For Big Liners to Prevent Rolling, Popular Mechanics. Ağustos 1932. p.
                     251.

                     [12] Fins to Stop Ship's Rolling Governed by Gyro, Popular Mechanics. Nisan 1933. p. 509.

                     [13] Taggart, R., 1970. Anomalous behavior of merchant ship steering systems. Marine
                     Technology April, 205–215.

                     [14] van Gunsteren, F., 1974. Analysis of roll stabilizer performance. Trans. of The Society of
                     Naval Architects and Marine Engineers 21, 125–146.

GiDB|DERGi Sayı 7, 2016
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19