Page 14 - Sayı-08
P. 14

12 A. TARTAR, B. IŞIK ve Y. ÜNSAN

P= 0,5.d.cw.a1.v².z                                (1)

d: Hava yoğunluğu ( 1.255 kg/m³ )
v: Rüzgar hızı ( m/sn )

a1: Su hattı üstü rüzgârın dik geldiği alan (m² )
cw: Su üstü hattı formunun direnç katsayısı
z: Koordinat yüksekliği

Rüzgâr- dalga arasındaki beşerli derecelendirme Beaufort sayısı olarak bilinen, dalga
yüksekliği ve rüzgâr hızı arasındaki genel bir ilişki derecelendirilmesi örnek alınarak
çalışmaya uygun boyutlara getirilerek kullanılmıştır.

5.2 Dalga yüksekliği - borda yüksekliği

Yüzen yapının su hattı; su ile yaşam alanlarının başladığı zemin arasındaki uzunluk yüzen
mimari tasarım süreci parametresi olarak kullanılmıştır. Bu yapıya gelen dalganın dalga
yüksekliğine bakılarak karar verilmesi gereken bir boyuttur [13].

Çalışmada borda yüksekliğinin belirlenmesinde, dalga yüksekliği ile borda yüksekliği
arasında ilişki dereceleri uzman görüşüne başvurularak belirlenmiştir. Gelen dalga
yüksekliğinin yüzen yapıda yarattığı hareketin, kullanıcı konforuna etkisi borda
boyutlandırılması açısından beşerli olarak derecelendirilmiştir.

                     5.3 Dalga boyu-yapı boyu

                   Dalga boyu ile dalga yönü doğrultusundaki yüzer yapı uzunluk oranı arasındaki ilişki
                   çalışmada yüzen mimari tasarım süreci parametresi olarak kullanılmıştır. Dalga boyu ile
                   yüzen mimari yapı boyu arasındaki ilişki de yapının bütünlüğünü koruması açısından
                   kullanıcı konforunu istenmeyen hareketlere yol açarak engelleyebileceği için ayrı bir
                   parametre olarak incelenmiştir. Dalga boyu ile yapı boyu arasındaki ilişkinin beşerli
                   bulanık mantık derecelendirme sistemiyle derecelendirilmesi ve uzman görüşüyle
                   kullanıcı konforu ile hareket arasındaki ilişki de dilbilimsel kural tabanlı karar destek
                   sistemi olarak önerilmiştir.

                     6. Araçlar

                   Yüzen yapıların tasarım sürecindeki belirsizliğin nedenleri; dalga ve rüzgâr hareketinin
                   doğrusal olmayan etkisi, dalga hareketi ile ilgili eksik bilgi, kıyılardaki dalga kırılması,
                   türbülans, dip sürtünmesidir. Çalışmada [12] vurgulanan kural destekli mimari tasarım
                   olgusu, yüzen mimari yapının çevresel koşul değişikliklerine tepkisi ve karar verme
                   sürecindeki eksik bilginin düzenlenmesi tasarım modeli mantığı içinde işleyen Tablo 6’da
                   görülen sözel belirlenmiş duyarlı değişkenlerin aralığında gözlenmiştir. Yüzen mimariyi

GiDB|DERGi Sayı 8, 2017
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19