Page 10 - Sayı-08
P. 10

8 A. TARTAR, B. IŞIK ve Y. ÜNSAN

                                                    Tablo 4. Disiplinler arası etmenler

                                          Disiplinler arası etmenler
                                              Mimarlık ve iç mimarlık
                                              Gemi inşaat mühendisliği.
                                              Kıyı yapıları mühendisliği
                                              Bilgisayar ve kontrol mühendisliği
                                              İnşaat mühendisliği
                                              Kinematik-insan biyodinamiği-ergonomi

                   Zadeh’in [14] belirttiği gibi bulanık mantık, yüksek belirsizlik içeren durumlarda
                   kullanılmaktadır. Bu çalışmada ise yüzen mimari yapıların tasarım sürecindeki yüksek
                   belirsizlik, bulanık mantığın yüzen mimari tasarım sürecinde karar destek sistemi olarak
                   kullanılmasına neden olmuştur. Çalışmada seçilen araç olan bulanık mantık, uygulama
                   olarak Matlab programı ile çevresel ölçütlerin ve titreşim performans değerlerinin
                   karşılıklı olarak uzman görüşüyle değerlendirilmesinde ve araştırmadaki problemin
                   dilbilimsel karar destek sistemi olarak kural tabanı haline getirilmesi aşamasında
                   kullanılmıştır [11]. Bu şekilde çalışmada yüzen mimari yapı boyutlandırmasında rüzgâr-
                   dalga ilişkisi içinde hareket etkisi altındaki yapı kullanıcıları için istenen konfor
                   değerlerinin belirlenebilmesi için uzman görüşüyle geliştirilen kural tabanı ileride
                   yapılacak yüzen mimari yapılar için bir karar destek sistemi olarak kullanılmak üzere
                   önerilmiştir.

                     4. Yaklaşımlar

                   Yüzen mimari yapı tasarım süreç modeli oluşturulurken araştırma safhasında ortaya çıkan
                   problem alanları açısından düşünüldüğünde ana modele en uygun yaklaşımlar olarak;
                   çevresel tasarım yaklaşımı, performans tabanlı tasarım yaklaşımı, yeni ürün geliştirme
                   yaklaşımı ve ürün-süreç modelleme yaklaşımlarının olduğu ve bu yaklaşımlarla
                   problemin ele alınması gerektiği kabul edilerek çalışma yönlendirilmiştir. Yüzen mimari
                   tasarımı etkileyen en önemli parametrelerin dalga, rüzgâr ve akıntı gibi yapıya bağlı
                   olmayan çevresel kriterler olduğu kabul edildiğinde yüzen mimari süreç tasarımına
                   yaklaşımın, çalışmada çevresel tasarım yaklaşımı olması ve kriterlerin çevresel tasarım
                   odaklı öğelerden oluşturulmasına karar verilmiştir. Bu kararı alırken gemi inşaat
                   mühendisliği, mimarlık alanı ve yapı teknolojileri bölümlerinden uzmanlara görüşülerek
                   karar verilmiştir.

                   Çevresel tasarım yaklaşımı olarak yüzen yapı süreç tasarımı içinde dalga ve rüzgârın
                   mimari boyutlandırmaya olan etkilerinin incelenmesinin nedeni aynı zamanda
                   performans tabanlı bir yaklaşımla yüzen yapı tasarımında kullanıcı konforunu etkileyen
                   hareketlere; rüzgâr ve dalganın neden olmasıdır. Kullanıcı konforu olarak
                   değerlendirildiğinde hareketler, yüzen mimari yapı konforu olmaktan çok insan sağlığını
                   tehdit eden ve mimari yapının tercih edilmemesine neden olabilecek en önemli yapı
                   performans değeri olan insan sağlığını tehdit ettiği görülmektedir. Bu açıdan bakılarak

GiDB|DERGi Sayı 8, 2017
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15