Page 20 - 06
P. 20
18 S.TUNÇEL
4. Tekne Üretiminde Kullanılan Kompozit Ahşap Malzemeler
Tekne imalatında kullanılan masif ahşap malzeme seçiminde geleneksel yöntemde ahşap masif
halde kullanılmaktadır. Bu durumda doğal halde eğri büyümüş ağaç malzemeler özellikle
postaların yapımında tercih edilmektedir. Posta eğrilerinin şablona uygun olması için gerekli
yerlerden tekniğine uygun boy ekleri yapılmakta. Ancak bu yöntem ile yapılan üretimlerde
ahşaptaki fire oranı çok yüksek olmaktadır. Kıt olan ahşap malzemenin daha iyi kullanımı ve en
az fire oranları ile yapılacak üretim, hem malzemeden optimum verimi almamızı sağlayacak
hem de tekne maliyetini aşağıya çekecektir. Bunun için düzgün lifli, ince dilimlenmiş ahşapların
lamine edilmesi ile mukavemeti daha yüksek omurga ve postalar elde edileceği gibi firede
klasik yönteme göre daha düşük olacaktır. Bu yöntemde dikkat edilecek nokta emprenye
edilmiş olan ahşap malzemede yapışma mukavemetinin düşmesi nedeni ile kullanılacak
yapıştırıcıların doğru seçilmesi gerekmektedir. Laminasyon tekniği ile üretilen tekne
konstrüksiyon açısından daha stabil ve mukavemeti yüksek olacaktır.
Ahşap tekneler, denizde yaşayan ve ahşap malzemeyi tahrip eden biyolojik odun zararlılarının
tehdidine maruz kalmaktadır. Bu zararlıların en önemlileri Terodonavalis (Oyucu Midye) ve
Limmnoria Lignerum Sars (Delici Tespih Böceği)’dir. Bu canlılar gerek beslenmek ve gerekse
barınmak amacı ile oduna arız olmakta ve odun içerisinde açtıkları yollar ile odunu tahrip
etmektedir8. Bu ve benzeri zararlıların oduna arız olmasını önlemek için kullanılacak ahşap
malzemenin koruyucu maddeler ile emprenye edilmesi gerekir. Emprenyenin yanı sıra
laminasyon tekniğinde her katman arasındaki kullanılan tutkal ahşabı tahrip edecek zararlılara
karşı, tutkalın ihtiva ettiği kimyasal yapı nedeni ile doğal bariyer oluşturacaktır.
Teknenin zemininde kullanılacak olan ahşap kaplama malzemesinin suya karşı mukavemetinin
yüksek olması gerekliliği nedeni ile ısıl işlem görmüş ahşap malzeme de kullanılabilir. Ancak
ısıl işlem görmüş ahşap malzemenin çivi ve vida tutma mukavemetinin zayıf olması nedeni ile
teknenin mukavemet gerektiren yerlerinde tercih edilmemelidir. Şekil 4.’de ahşap malzemeye
ısıl işlem uygulaması sonucunda, ahşabın kazanımları verilmiştir.
4.1. Levha Ürünleri
4.1.1. Kontrplak
Ahşap teknelerin iç bölümlemelerinde hafif ve istikrarlı bir malzeme ile bölme duvarların
yapılması ve bu duvarların aynı zamanda taşıyıcı görevi görmesi önemlidir. Bu nedenle suya
dayanımı arttırılmış kontrplak veya kontratabla kullanılmaktadır. Bu kontrplak malzeme,
piyasada marin kontra olarak adlandırılmaktadır. 4mm’den 20mm’ye kadar muhtelif
kalınlıklarda ve 2200mm x 1700mm ile 2440mm x 1220mm ebatlarında hazır malzeme olarak
bulunmaktadır.
8 Göktaş,O., (1995), “Ahşap Yat Tasarımı ve İmalat Teknikleri”, Yük.Müh. Tezi Dumlupınar
Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Mobilya Ana Bilim Dalı, Kütahya.
GiDB|DERGi Sayı 6, 2016