Page 20 - 06
P. 20

18 S.TUNÇEL

                     4. Tekne Üretiminde Kullanılan Kompozit Ahşap Malzemeler

                     Tekne imalatında kullanılan masif ahşap malzeme seçiminde geleneksel yöntemde ahşap masif
                     halde kullanılmaktadır. Bu durumda doğal halde eğri büyümüş ağaç malzemeler özellikle
                     postaların yapımında tercih edilmektedir. Posta eğrilerinin şablona uygun olması için gerekli
                     yerlerden tekniğine uygun boy ekleri yapılmakta. Ancak bu yöntem ile yapılan üretimlerde
                     ahşaptaki fire oranı çok yüksek olmaktadır. Kıt olan ahşap malzemenin daha iyi kullanımı ve en
                     az fire oranları ile yapılacak üretim, hem malzemeden optimum verimi almamızı sağlayacak
                     hem de tekne maliyetini aşağıya çekecektir. Bunun için düzgün lifli, ince dilimlenmiş ahşapların
                     lamine edilmesi ile mukavemeti daha yüksek omurga ve postalar elde edileceği gibi firede
                     klasik yönteme göre daha düşük olacaktır. Bu yöntemde dikkat edilecek nokta emprenye
                     edilmiş olan ahşap malzemede yapışma mukavemetinin düşmesi nedeni ile kullanılacak
                     yapıştırıcıların doğru seçilmesi gerekmektedir. Laminasyon tekniği ile üretilen tekne
                     konstrüksiyon açısından daha stabil ve mukavemeti yüksek olacaktır.

                     Ahşap tekneler, denizde yaşayan ve ahşap malzemeyi tahrip eden biyolojik odun zararlılarının
                     tehdidine maruz kalmaktadır. Bu zararlıların en önemlileri Terodonavalis (Oyucu Midye) ve
                     Limmnoria Lignerum Sars (Delici Tespih Böceği)’dir. Bu canlılar gerek beslenmek ve gerekse
                     barınmak amacı ile oduna arız olmakta ve odun içerisinde açtıkları yollar ile odunu tahrip
                     etmektedir8. Bu ve benzeri zararlıların oduna arız olmasını önlemek için kullanılacak ahşap
                     malzemenin koruyucu maddeler ile emprenye edilmesi gerekir. Emprenyenin yanı sıra
                     laminasyon tekniğinde her katman arasındaki kullanılan tutkal ahşabı tahrip edecek zararlılara
                     karşı, tutkalın ihtiva ettiği kimyasal yapı nedeni ile doğal bariyer oluşturacaktır.

                     Teknenin zemininde kullanılacak olan ahşap kaplama malzemesinin suya karşı mukavemetinin
                     yüksek olması gerekliliği nedeni ile ısıl işlem görmüş ahşap malzeme de kullanılabilir. Ancak
                     ısıl işlem görmüş ahşap malzemenin çivi ve vida tutma mukavemetinin zayıf olması nedeni ile
                     teknenin mukavemet gerektiren yerlerinde tercih edilmemelidir. Şekil 4.’de ahşap malzemeye
                     ısıl işlem uygulaması sonucunda, ahşabın kazanımları verilmiştir.

                     4.1. Levha Ürünleri

                     4.1.1. Kontrplak

                     Ahşap teknelerin iç bölümlemelerinde hafif ve istikrarlı bir malzeme ile bölme duvarların
                     yapılması ve bu duvarların aynı zamanda taşıyıcı görevi görmesi önemlidir. Bu nedenle suya
                     dayanımı arttırılmış kontrplak veya kontratabla kullanılmaktadır. Bu kontrplak malzeme,
                     piyasada marin kontra olarak adlandırılmaktadır. 4mm’den 20mm’ye kadar muhtelif
                     kalınlıklarda ve 2200mm x 1700mm ile 2440mm x 1220mm ebatlarında hazır malzeme olarak
                     bulunmaktadır.

                        8 Göktaş,O., (1995), “Ahşap Yat Tasarımı ve İmalat Teknikleri”, Yük.Müh. Tezi Dumlupınar
                        Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Mobilya Ana Bilim Dalı, Kütahya.

GiDB|DERGi Sayı 6, 2016
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25