Page 11 - 01
P. 11

1773’den GÜNÜMÜZE İTÜ’de GEMİ İNŞAATI 9
                                  VE DENİZ TEKNOLOJİSİ MÜHENDİSLİĞİ EĞİTİMİ

binasına yerleşmiştir. İlk sivil müdürlüğe Mehmet Refik Fenmen getirilmiştir. Böylece
ülkemizde mühendislik eğitimi 1773 de Mühendishâne-î Bahrî-i Hümâyûn adıyla gemi inşaatı
ve haritacılık konularında başlamış, 1795 de Mühendishâne-î Berrî-i Hümâyûn’la askeri kara
mühendislik alanıyla genişlemiş ve 1883 de kamu yapıları için gerekli teknik elemanları
yetiştirmek için Hendese-î Mülkiye Mektebi’nin açılmasıyla sivil mühendislik alanına
yönelmiştir.

1928 de yol-demiryol inşat, mimarlık şubeleri açılan eğitim kurumu “Yüksek Mühendis
Mektebi” adını aldı. 1934 senesinde İstanbul Darülfünunu’nun kapanması üzerine
Elektromekanik Enstitüsü, Yüksek Mühendis Mektebine bağlandı. 1941 Yılında Yüksek
Mühendis Mektebi, Bayındırlık Bakanlığından (Nafia Vekâleti) alınarak Milli Eğitim
Bakanlığına bağlandı ve adı “İstanbul Yüksek Mühendis Okulu” (İYMO) oldu. 1944 Yılında
kabul edilen 4619 Sayılı Kanunla Yüksek Mühendis Okulu, bütün hak ve görevleriyle dört
fakülteden oluşan “İstanbul Teknik Üniversitesi” haline geldiği zaman İYMO Makine Şubesi de,
Genel Makine, Uçak İnşaatı ve Gemi İnşaatı Şubeleriyle Makine Fakültesi adıyla
teşkilatlandırıldı.

Türkiye’de sivil gemi inşaatı mühendisliği eğitimi 1943 yılında İYMO-İstanbul Yüksek
Mühendislik Okulu Makine Şubesine bağlı bir ihtisas kolu olarak “Deniz İnşaatı” kısmının
açılmasıyla başlamıştır.[16] Gemi İnşaatı Şubesi’nin kurulduğunu ve mevcut öğrencilerden
buraya geçmek isteyenlerin başvurmaları gerektiğini bildiren yazı, ilan tahtasına asılarak
öğrencilere duyurulur. Bu duyuru üzerine; İYMO Makine Şubesi’nde 1941 yılından beri beraber
okumuş yedi erkek öğrenci birbirinden habersiz olarak gemi şubesine geçiş için başvururlar.
Böylece başvuruları kabul edilen, Sevim Akkeskin, Ahmet Erdem, Gafuri Ertaş, Kemal Karhan,
Tarık Sabuncu, Fahri Tuncer ve Sebahattin Ülkü Gemi Şubesi’nin üçüncü sınıfı olarak
eğitimlerine başlarlar. Bir yıllık eğitim sonunda dördüncü sınıfa geldiklerinde; uzun bir hastalık
döneminden sonra Sevim Akkeskin vefat ettiğinden altı kişi olarak eğitimlerini sürdürürler.
1944 Yılında İstanbul Yüksek Mühendis Okulu, İstanbul Teknik Üniversitesi’ne dönüştüğünde,
İTÜ Makine Fakültesi de Genel Makine, Uçak İnşaatı ve Gemi İnşaatı Bölümlerinden oluştu.
Bölümün ilk öğrencileri 6 yıllık eğitim sonunda 1947 de Gemi İnşaatı Yüksek Mühendisi olarak
mezun olurlar. Makine Fakültesine bağlı bir şube şeklindeki bu başlangıçtan sonra kurum, 1970
de Gemi İnşaatı Fakültesi, 1979 da Gemi inşaatı ve Deniz Bilimleri Fakültesi olarak; gemi
inşaatı ve deniz teknolojisi alanında faaliyetlerini sürdürerek mezunlar vermektedir. Fakülte
olarak mezunlarına gemi inşaatı mühendisi, gemi inşaatı ve gemi makinaları mühendisi, gemi ve
deniz mühendisi, gemi inşaatı ve deniz mühendisi, deniz teknolojisi mühendisi ile gemi ve deniz
teknolojisi mühendisliği unvanlarıyla diploma vermiştir. İTÜ Makine Fakültesi Gemi
Şubesi’nden, İTÜ Gemi İnşaat Fakültesi’nden, Gemi İnşaatı ve Deniz Bilimleri Fakültesi
Bölümlerin mezunu olan öğrencilerin dönemleri, mezuniyet unvanları ve mezun sayıları 1947
yılındaki ilk mezunlardan 2014 yılı sonuna kadar aşağıdaki tabloda özetlenmiştir. Tablodan
görüldüğü gibi 2014 yılı sonuna kadar 255 i yüksek mühendis 2558 i mühendis olmak üzere
toplam mezun sayımız 2813 dür.

                                                                                          Sayı 1, 2015 GiDB|DERGi
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16