Page 64 - 01
P. 64

62 S.A. KÖROĞLU

                    vurgulanmaktadır. Tabii bu da çalışma süresince yeni ortaya çıkacak yayınların takibini zorunlu
                    kılacaktır.
                    2. Araştırma
                    Araştırma yapmak hem bu çalışmayı yapan kişiye yol gösterir hem de daha zengin ve doyurucu
                    bir sunum yapabilmesi için gerekli içeriği sağlar. Kişi ilgilendiği konular hakkında araştırma
                    yapabilmesi için sağlıklı bir rota izlemelidir. Aksi takdirde bir insanın ömrü yetmeyecek kadar
                    çok sayıda yayının ve kaynağın içinde kaybolması işten bile değildir.
                    Yumurta-tavuk ilişkisi ne yazık ki araştırma için de geçerlidir. Yani araştırma yapmadan bilgi
                    sahibi olmak gerekir. Hangi konuda olursa olsun kısa ve pratik bilgilerle başlayıp, gittikçe daha
                    detaylı bilgileri ele almak daha verimli bir yaklaşım olacaktır. Bu nedenle internet üzerinden
                    Wikipedia (http://www.wikipedia.com) gibi özet içerik sunan bir kaynakla başlamak, konu
                    hakkında fikir sahibi olmaya yardımcı olabilir. Devamında “tutorial” veya “lecture notes” gibi
                    anahtar kelimeler kullanılarak bulunacak kaynaklar, daha detaylı ve uygulamaya dönük
                    içerikleriyle konunun kavranmasına yardımcı olabilirler.
                    Bu aşamadan sonra yavaş yavaş kitaplar değerlendirilebilir. Genelden özele tarama yapma
                    tekniği, kitabın içerisinde de uygulanmalıdır. Birçok kitapta çekirdek içerik genelde kitabın ilk
                    bölümlerinde olur. İlerleyen bölümler daha idareli değerlendirilmelidir.
                    Son olarak en detay içerik özgün araştırma makalelerinde bulunabilmektedir. Çoğu zaman,
                    konunun çok özel veya yeni olması nedeniyle önceki adımlara ulaşamayacağınızdan, ilk
                    durağınız da bir makale olabilir.
                    2.1 Göz atma (Browse) / Arama (Search) Kavramları
                    Göz atma ve arama bilgiye ulaşmak için 2 temel felsefedir. Kısaca özetlersek, göz atma bir
                    başlangıç noktasından itibaren bağlantıları takip ederek bilgiye ulaşmak; arama ise önceden
                    tespit edilen anahtar kelimeler aracılığıyla bilgiye veya yeni anahtar kelimelere ulaşmaktır.
                    Göz atma eylemi genellikle konuya daha mesafeli olduğunuz zaman veya elinizdeki bilgiyi
                    tükettiğiniz zaman işe yarar. Bu teknikle araştırdığınız konunun nerelere uzandığını, hangi
                    konularla ilişkili olduğunu görmek daha mümkündür. Örnek olarak internet sitelerinde
                    kategorisel bir gezinme yapısı (wiki kategoriler, amazon.com’da konu başlıklarına göre
                    kitaplara erişim vb.), verilen konu başlıklarına göre rastgele tavsiye edilen sitelerin keşfine
                    imkân sağlayan StumbleUpon (http://www.stumbleupon.com) hizmeti, ders kitapları verilebilir.

GiDB|DERGi Sayı 1, 2015
   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69