Page 28 - 02
P. 28

28 T. AYCI, B. BARLAS

                    4.2 Yolcu başına maliyetler

                    Ocak 2010 ile Ekim 2014 arasındaki aylık yolcu sayıları, incelenen 3 temel hat için İstanbul
                    Şehir Hatları Planlama Birimi tarafından bu çalışmada kullanılmak üzere paylaşılmıştır. Bu
                    veriler incelenerek hat ve gemi tipi bazlı yolcu başına düşen maliyetler hesaplanmıştır.
                    Eminönü-Kadıköy hattında mevcut gemilerle yapılan seferlerde yolcu başına düşen maliyet
                    ortalama 0.697 TL’dir. Senaryolarla ortaya konulan yeni sistemde ise bu maliyet 0.230 TL’dir.
                    Böylece, yeni sistemle Eminönü-Kadıköy hattında yolcu başına düşen maliyetler, eski
                    sistemdeki maliyetlerin yaklaşık 1/3’üne kadar düşmektedir.

                    Karaköy-Kadıköy hattına bakılırsa, mevcut sistemde yolcu başına düşen maliyet 1.030 TL iken,
                    yeni sistemde maliyet 0.338 TL/yolcu değerine kadar düşmektedir. Senaryolardaki gemilerin
                    kullanılmasıyla, yolcu başına düşen maliyetler %66 oranında azalmıştır. Eminönü-Üsküdar
                    hattında ise yolcu başına düşen maliyetler mevcut sistemde ortalama 0.649 TL iken senaryolarla
                    önerilen sistemde 0.216 TL’dir. Diğer hatlarda olduğu gibi Eminönü-Üsküdar hattında da
                    mevcut sistem maliyetleri önerilen sistemin maliyetlerinin 3 katıdır. [14]

                    5. Sonuçlar

                    İstanbul Şehir Hatları’nın büyük çaplı analizinin yapıldığı bu çalışmada İstanbul Şehir Hatları
                    A.Ş’nin verimsiz çalıştığı sonucuna varılmıştır. Düşük doluluk oranları, gereksiz büyük gemiler,
                    yüksek gemi giderleri gibi etkenler İstanbul Şehir Hatları’nın İstanbul Büyükşehir
                    Belediyesi’nin zarar eden tek şirketi olmasına neden olmuştur. İstanbul’daki ulaşım ağının
                    özellikle Metrobüs ile karayolunda, Marmaray ile demiryolunda genişlemesi İstanbul Şehir
                    Hatları’nın yolcu sayısında büyük bir düşüşe neden olmuştur. Yolcu sayılarının azalması zaten
                    düşük doluluk oranında çalışan İstanbul Şehir Hatları gemilerinin ve hatlarının zararını
                    arttırmıştır.

                    2010 yılında İstanbul Büyükşehir Belediyesi’ne bağlanan bir kamu kuruluşu olan İstanbul Şehir
                    Hatları’nın aynı zamanda Dentur ve Turyol gibi özel şirketlerle de rekabet etmesi
                    gerekmektedir. Bu rekabette İstanbul Şehir Hatları’nın en büyük dezavantajı özel sektöre ait
                    şirketlerin sefer sıklığının daha fazla olmasıdır. Böylece daha hızlı ulaşım sağlamak isteyen
                    yolcular İstanbul Kart’ın da geçerli olduğu özel denizcilik işletmelerini tercih ediyor. İstanbul
                    Şehir Hatları filosunun sahip olduğu tarihi doku ise en büyük avantajı olarak görülmektedir.
                    Alışkanlık ve belirli bir rutinde ulaşımını sağlayan yolcular ise genellikle İstanbul Şehir
                    Hatları’nı tercih etmektedir.

                    Açıklanan bu sorunlar ışığında, öncelikle İstanbul Şehir Hatları A.Ş Planlama Birimi ile İstanbul
                    Şehir Hatları yapısı hakkında istişare edilmiştir ve en büyük hacimli hatlardan temel hatlar
                    içerisindeki Eminönü-Kadıköy, Kadıköy-Karaköy ve Eminönü-Üsküdar hatları incelenmek
                    üzere seçilmiştir. Bu 3 temel hata ait, günlük yolcu sayıları, aylık yolcu sayıları, yaz ve kış
                    tarifeleri detayları, hatların mesafeleri ve gemilerin özellikleri gibi veriler Planlama Birimi
                    tarafından bu çalışma için paylaşılmıştır. Edinilen bu verilerle öncelikle yolcu sayısı analizi
                    yapılmıştır. Sefer bazlı yapılan bu analizde yolcu sayılarının gemi kapasitelerinin çok altında
                    olduğu görülmüştür. Bu da çok düşük doluluk oranlarında yapılan seferler anlamına
                    gelmektedir. Düşük doluluk oranının İstanbul Şehir Hatları’na etkisini mali olarak da
                    incelenmesi gerektiğinden gemi işletim maliyetleri hesaplanmıştır. İstanbul Şehir Hatları
                    filosuna ait gemilerin işletim maliyetlerinin fazla olması ve doluluk oranlarının düşük olması,
                    bu çalışmada 3 farklı senaryo ile gemilerin kademeli olarak küçültülmesi gerektiği tezini
                    savunmaktadır. Kapasiteleri daha düşük olan yeni gemilerin işletme maliyetleri de düşük
                    olacaktır. Böylece hem doluluk oranları artacak hem de işletim giderleri azalacaktır. İstisnai

GIDB-Dergi Sayı 1, 2014
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33