Page 25 - 02
P. 25

İSTANBUL ŞEHİR HATLARI’NIN GEMİ VE HAT ANALİZİ 25

Tablo 6. Karaköy-Kadıköy hattı yolcu sayıları ve değişimi.

Dönem Yolcu Sayısı Yüzde Olarak Değişim

2010-2011 8281267

2011-2012 8155857   -1,5

2012-2013 8087836   -0,8

2013-2014 7254757   -10,3

Tablo 7. Eminönü-Üsküdar hattı yolcu sayıları ve değişimi.

Dönem Yolcu Sayısı Yüzde Olarak Değişim

2010-2011 10586345

2011-2012 11028990  4,2

2012-2013 11701415  6,1

2013-2014 8804764   -24,8

4.1 Marmaray Etkisi

İstanbul’daki nüfus artışına rağmen belirlenen 3 temel hatta özellikle 2013-2014 döneminde
%25 seviyesine ulaşan önemli bir düşüş olmuştur. Bu azalmanın normal olmadığı
düşünüldüğünde, nedenlerini sorgulandığında karşımıza en önemli etkenin 29 Ekim 2013
tarihinde hizmete açılan İstanbul’un Asya ve Avrupa yakalarını denizin altından geçirilen tüp
geçit içindeki demiryolu ile birleştiren Marmaray olduğu ortaya çıkmıştır. Özellikle Eminönü-
Üsküdar hattındaki yaklaşık %25’lik düşüşün temel nedeni Marmaray’ın Sirkeci ve
Üsküdar’dan geçmesidir.

Marmaray’ın incelenen temel 3 hattaki etkisini 2 farklı açıdan analiz edilmesi gerekmektedir.
İlk aşamada, Marmaray’ın hizmete girdiği 29 Ekim 2013’ten 2 ay önce ve sonrası
incelenmelidir. Tablo 8’de hatlar için 2013 yılı Eylül, Ekim, Kasım ve Aralık ayları için aylık
yolcu sayıları ve değişim oranları verilmektedir. Şekil 2’de ise 2013 yılı Eylül, Ekim, Kasım ve
Aralık ayları için 3 temel hatta taşınan toplam yolcu sayıları grafikte gösterilmiştir. [14]

                                                            Sayı 1, 2014 GIDB-Dergi
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30