Page 20 - 02
P. 20

20 T. AYCI, B. BARLAS

                    sunulan hizmetlerin veya katlanılan borcun para cinsinden ölçülmüş tutarıdır”. Yukarıdaki
                    tanımlardan da anlaşılacağı üzere maliyet, aynı yargıyı belirten değişik ifadelerle çeşitli
                    şekillerde tanımlanmaktadır.
                    “Gider, işletmenin faaliyetlerini ve varlığını sürdürebilmek için belli bir faaliyet döneminde
                    tükettiği mal ve hizmetlerin parasal tutarıdır”, “İşletmenin faaliyetini ve varlığını sürdürebilmesi
                    ve bir ekonomik yarar sağlaması için belli bir dönemde kullandığı ve tükettiği girdilerin, faydası
                    tükenmiş maliyetlerin hâsılattan düşülen kısmına gider denilmektedir”. Günlük hayatta sıklıkla
                    gider ve zarar kavramları birbirlerinin yerine kullanılmaktadır. Ancak şu unutulmamalıdır ki
                    gider zarar değildir. Zarar, “işletme faaliyetlerini sürdürülmesi için gerekli olmayan veya
                    normal ölçüleri aşan harcama veya tüketimler” olarak ifade edilebilir. Farklı bir şekilde ifade
                    edecek olursak zarar, belirli bir dönemin gelirlerinden giderlerinin çıkartılması sonucu elde
                    edilen olumsuz farktır.

                    Yukarı da yapılan maliyet tanımları bizim tezimize uyarlandığında deniz taşımacılığında
                    maliyetlere etki eden temel faktörler şunlardır:

                              Yakıt (bunker) maliyetleri,
                              Kullanılmayan taşıma kapasitesi (boş taşıma),
                              Gemilerin yaşı,

                    Kullanılmayan taşıma kapasitesi, birçok taşıma sisteminin ortak özelliği, kapasitelerini tam
                    olarak kullanamamalarıdır. Bu tür eksik kapasite kullanımı, taşımacılık sistemlerinde maliyetleri
                    artırmaktadır. Bunun sebebi ise, sabit giderlerin toplam maliyetler içindeki oranıyla ilişkili
                    olarak, kapasite kullanım oranının azalmasıyla birim maliyetlerin artış göstermesidir.
                    Geminin yaşı, eski gemiler genel olarak yeni gemilere nazaran daha farklı bir maliyet yapısına
                    sahiptirler. Gemi yaşlandıkça sermaye maliyetleri düşer fakat yeni gemilere nazaran sefer ve
                    operasyon maliyetleri artar. Örneğin, yaşlı bir geminin makine, paslı tekne yapısı için süreklilik
                    gerektiren bakım-onarım masrafları, yüksek fuel-oil ihtiyacı veya motorin tüketimi yüzünden
                    günlük maliyetleri daha yüksek olacaktır. Modern gemilerde ise, mürettebat ihtiyacının azlığı,
                    güvenilir yakıt kullanımı, etkin makine sistemi ve düşük bakım-onarım giderleri sayesinde
                    maliyetleri daha az olacaktır [13].
                    Yakıt (bunker) maliyetleri: “Bunker” gemilerin kömürle çalıştığı dönemden kalma ve halen
                    kullanılmakta olan bir terimdir. Nükleer gemiler ve rüzgâr gücüyle çalışan gemiler dışında,
                    gemi hareketi için gerekli enerji kaynağıdır. Bu enerji kaynağı sadece geminin pervane
                    döndürmesi için değil, aynı zamanda gemi güverte ekipmanlarının gereksinimi olan elektrik
                    enerjisi üretimi için kullanılan yardımcı makineler için de gereklidir. Bunker giderleri gemilerin
                    yakıt, yağ ve su giderlerini kapsamaktadır ve gemi sefere çıkmadığı sürece minimum
                    seviyededir. Ancak hiçbir zaman sıfır olmaz. Çünkü gemi limanda olduğu sürede elektrik
                    üretimi, havalandırma, soğutma, ısıtma gibi nedenlerle yardımcı motorların çalışması
                    gerekmekte ve bunker giderleri ortaya çıkmaktadır. Gemi işletme giderlerinin büyük bir kısmını
                    yakıt giderleri oluşturduğu için hem gemi makinelerinin performansı hem de çıkabilecek
                    problemlerin getireceği yüksek maliyetler açısından yakıtlar için belirlenmiş standartlara
                    uyulması gerekmektedir. Makinenin özelliklerine göre, makine üreticilerinin belirttiği yakıtları
                    almak performans ve arızalar açısından büyük önem taşımaktadır.

GIDB-Dergi Sayı 1, 2014
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25