Page 18 - 02
P. 18

18 T. AYCI, B. BARLAS

                    Tarifeli taşımacılık yapan gemilerin optimum kapasitelerini belirlemek ilk yatırım maliyeti başta
                    olmak üzere operasyon ve bakım onarım maliyetlerini etkilemektedir. Bu etkiyi göz önünde
                    bulunduran Park ve diğ. sistem dinamikler modellemesi (SDM) kurarak problemi çözmeyi
                    amaçlamışlardır. Senaryolarında kapasite olarak büyük ve küçük olmak üzere 2 çeşit gemi, tip
                    olarak da yeni ve eski olmak üzere 2 farklı gemi çeşidi kullanmışlardır. Güney Kore’deki
                    Incheon ve Baengnyeong adaları arasındaki tarifeli taşımacılık verileri ile yolcu hacmi, gemi
                    kapasitesi ve gemi ilk yatırıma karar verme dinamikleri modellenmiştir [3]. Toplu taşımada
                    kullanılan yolcu gemilerinin verimliliğini konu alan çalışmada Odeck ve Bråthen Veri Zarflama
                    Yöntemi (DEA)’ni kullanarak 2003 ile 2005 yılları arasında Norveç’te faaliyet gösteren 82
                    yolcu taşımacılığı operasyonuna maliyet analizleri yapmışlardır. Maliyetler ise yakıt, bakım,
                    maaşlar ve saatlik operasyon maliyetleri olmak üzere ayrılmıştır [4]. Hong Kong’daki deniz
                    yolcu taşımacılığındaki düşüşü inceleyen Ceder, bu durumun düşük servis seviyesi ve artan
                    rekabet olmak üzere 2 temel sebebi olduğunu belirtmiştir. Amaç fonksiyonunun yolcular,
                    operatörler ve devlet olmak üzere 3 ayrı katılımcısının olduğu yeni geliştirilen çok-amaçlı
                    değerlendirme metodunun kullanılmıştır. Ayrıca amaç fonksiyonu, yolcu bekleme zamanı, boş
                    koltuk sayısı, gerekli olan gemi sayısı ve toplam yolcu taşıma zamanları olmak üzere 4 farklı
                    bileşenden oluşmaktadır [5].

                    2. Deniz Taşımacılığı

                    Bir bölgeden başka bir bölgeye, yük ve/veya yolcunun denizyolu ile ulaştırılmasına deniz
                    taşımacılığı denir. Deniz taşımacılığı, denizlerdeki egemenlik hakkının kullanılışına göre
                    biçimlenir. Bir ülkenin egemenliği altında bulunan deniz veya karasularında taşıma önceliği
                    genellikle ulusal filonundur. Ülkelerin hükümranlık hakları dışında kalan ortak denizlerde ise,
                    taşımalar genellikle seyir ve/veya ticaret serbestîsinden yararlanır. Bu tür biçimlemeyi
                    belirlemede ölçüt; deniz taşımacılığının uluslararası rekabete açık tutulup tutulmayışıdır. Deniz
                    taşımacılığında ekonomi sorunu, taşıyan kadar, yolcuyu ve taşıtanı da ilgilendirir. Taşıma
                    maliyetlerinin olası en düşük düzeyde tutulabilmesi, hiç olmazsa mevcut maliyet düzeyinin
                    korunması ve hizmetlerin esnekliği bu kişiler için amaçtır. Böylelikle, ucuz taşıma yardımıyla,
                    taşıtan, pazarlarının korunmasını ve sürekliliğini sağlamış olur, yolcu taşımaları da sosyal fayda
                    üretir. Deniz taşımacılığı;

                         Bir defada çok fazla yük ulaştırması,
                         Güvenilir olması,
                         Sınır aşımı olmaması,
                         Mal zayiatının minimum düzeyde olması,
                         Diğer kayıpların hemen hemen hiç olmaması,
                         Hava yoluna göre 14, karayoluna göre 7, demiryoluna göre 3,5 kat daha ucuz olması,
                    nedenlerinden dolayı dünyada en çok tercih edilen ulaşım şeklidir. Deniz yoluyla bir defada en
                    çok yük, en güvenli şekilde, en ucuza taşınmaktadır. Ülkeler arası sınır aşımı problemi yoktur.

                    2.1 Deniz taşımacılığı maliyet yapısı

                    Deniz taşıma işletmeleri, bir rekabet sistemi içerisinde faaliyetlerini sürdürmektedirler.
                    Maliyetler ise bu rekabet sistemi içerisinde önemli bir rol oynamaktadır. Deniz taşımacılığında
                    amaç, yükün verimli ve ucuz hareketini sağlamak ve maksimum kara ulaşmaktır. Taşıma
                    olabildiğince ekonomik ve verimli yapılabilirse işletmenin hem kar payı yükselmekte hem de
                    rekabet gücü artmaktadır. Karını artırmak isteyen deniz taşıma işletmeleri, ya aynı arz
                    miktarında taşıma ücretlerini artıracaklar ya da taşımacılık maliyetlerini azaltacaklardır.

GIDB-Dergi Sayı 1, 2014
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23