Page 80 - 033
P. 80

HAVA VEYA GAZ İLE ŞİŞİRİLEBİLEN BALONLARLA DENİZE İNDİRME 79
         YÖNTEMLERİNİN TEKNİK VE EKONOMİK YÖNDEN İNCELENMESİ

    9. Geminin denize indirilmesi iĢleminde enine stabilitenin oldukça önemli olduğunu
         biliyoruz. Klasik kızak sitemine nazaran balonla denize indirme yönteminde yükün
         balonlar tarafından tüm gemi geniĢliği boyunca taĢındığı düĢünülürse, geminin enine
         stabilitesi açısından da bir kazanç sağlanacağı görülmektedir.

Balonla denize indirme yönteminin bazı üstünlükleri yanında teknik açıdan dikkat edilmesi
gereken bazı noktalar Ģöyledir:

    1. Gemi ağırlığının omurga bloklarından balonlara iletilmesi esnasında hem balonların
         hem de geminin güvenliği açısından ani hareketlerden kaçınıp geminin büyük
         sarsıntılara maruz kalmasını önlemek oldukça önemlidir.

    2. Geminin kıç tarafının suya giriĢi sırasında tipping gibi tehlikeli durumların
         yaĢanmaması için kızak eğiminin çok iyi ayarlanması ve deniz içi dolgunun gerektiği
         gibi yapılması çok önemlidir.

    3. Tipping‟i önlemek için gerektiğinde baĢ tarafa balast alınabilir.
    4. Geminin kıç tarafı suya girip yeterli sephiye oluĢtuktan sonra baĢ tarafın ani

         çarpmalarını önlemek için de baĢ tarafta ek balon kullanılabilir.
    5. Özellikle kıç ve baĢ bölgeleri daha narin olan gemilerde, özel eklemeler yaparak yükün

         dengeli yayılması sağlanabilir.

Sonuç olarak, balonla denize iniĢ iĢlemini yöneten personelin eğitimli ve tecrübeli olması
alınabilecek önlemlerin en önemlisi olacaktır.

KAYNAKLAR

[1] Akyıldız, H. Gemi ve Deniz Yapıları Hidrostatiği ve Stabilitesi, Çözümlü Problemler. GMO
Yayını, 2010.
[2] Akyıldız, H. Balonla Denize Ġndirme, Gemi ĠnĢaatı ve Deniz Teknolojisi Teknik Kongresi,
Cilt 1, Kasım 2008, Ġstanbul.
[3] CB/T 3837-1998 “Technological Requirements for Ship Upgrading or Launching Relying
on Air-Bags, Shipbuilding Industry Standard”, China State Shipbuilding Corporation, 1998.
[4] CB/T 3795-1996 “Air Bag for Ship up to or down to Launching Way”, China State
Shipbuilding Corporation, 1996.
[5] AkkuĢ, Ö. “Balonla Denize Ġndirme”, Bitirme Ödevi, Gemi ĠnĢaatı ve Deniz Bilimleri
Fakültesi, 2008.
[6] Sağlam, M. “Balonla ve Kızakla Denize Ġndirme Arasındaki Teknik ve Ekonomik
Farklılıklar”, Bitirme Ödevi, Gemi ĠnĢaatı ve Deniz Bilimleri Fakültesi, 2010.

                                                                                             Sayı 3, 2015 GiDB|DERGi
   75   76   77   78   79   80