Page 79 - 033
P. 79
78 H.AKYILDIZ
Hesaplanan balon sayısı:
Wg 3500 9 .81
N K 1 C B R L d N 1 1 .3 0 .78 134 .69 16 0 26 .55 26
Balonların merkezleri arası uzaklık:
L 6 124 .3 4 .9 m , dolayısıyla balonlar arası mesafe 4 ~ 5 m olarak alınacaktır.
N1 26 1
Tahmini balon maliyeti:
CL – 6 tipi balon, 1.5×16(18.5 m) = 3600 $ × 26 = 93600 $
Yukarıda verilen ve hesaplamaların bir kısmını oluĢturan örneklerde, gemilerin boyuna ağırlık
merkezi genel olarak orta kesitten % 5-8 kıç tarafta düĢünülmüĢtür. Ağırlık merkezinin
gerisindeki balonların merkezleri arasındaki mesafe güvenlik açısından düĢürülmelidir. Bu
mesafe, ağırlık merkezinden kıç taraf için en az 0.5 m daha az alınmalıdır. Ayrıca, mevcut
çalıĢma basınçları yine kıç taraf için maksimum %20 artıĢ olacak Ģekilde artırılmalıdır.
8. Sonuç ve öneriler
Balonla denize indirme yöntemi, gemileri en kısa sürede ve güvenli olarak denize indirebilme
olanağı sağlayan bir yöntemdir. Klasik kızak sisteminin yalnız bir kullanıma izin verdiği ve
buna karĢı balonların iyi korunabildiği sürece 10-15 kez gemi iniĢi için kullanılabileceği
düĢünülürse, bu yöntemin ilk kullanımdan sonra tersaneyi kâra geçireceği açıktır. Balonla
denize indirme yönteminin teknik ve ekonomik üstünlükleri aĢağıda özetlenmiĢtir:
1. Balonla denize indirme iĢlemi için eğimi düĢük olan kızaklara gereksinim duyulur. Bu
tip kızakların inĢa maliyeti ve tamamlanma süreleri daha büyük eğimli kızaklara göre
oldukça düĢüktür.
2. Geminin inĢası tamamlandıktan sonra sistematik Ģekilde yerleĢtirilen balonlar ĢiĢirilerek
geminin denize indirilmesi sağlanır. Böylece, zaman ve ekonomik açıdan tasarruf
sağlanmıĢ olur.
3. Bu iĢlem en fazla 1 ila 3 gün sürer ve gemi sahibi açısından iĢlerin önceden tamamlanıp
bir an önce üretime geçme olanağı verdiği için bir zaman tasarrufu sağlanmıĢ olur.
4. Balonla denize indirme sistemiyle gemiler yaklaĢık bir ay kadar önce denize
indirilebilir.
5. Örnek olarak, yirmi bin tonluk bir gemi için 35-40 adet balon kullanmak suretiyle
yaklaĢık 140 - 160 bin dolar maliyeti olan balonla denize indirme sistemi, balonların
özenle saklanması Ģartıyla daha sonra tekrar kullanılabilir [5, 6].
6. Standart gemi indirme yönteminde ise benzer bir gemi için kızak maliyeti, yapılan
hazırlıkların maliyeti ve yağ maliyeti olarak yaklaĢık 100 - 120 bin dolara ihtiyaç vardır.
Bu iĢlem için üç treyler dolusu ağaca ihtiyaç duyulur. Bu ağaçlar, gemi denize inerken
parçalandığı için de tek kullanımlık ve ayrıca ağaçların kaydırılması için iki ton kadar
özel yağ gerekir [5, 6].
7. Her iki yöntem için ilk maliyet hemen hemen aynı gibi görünsede balonla indirmede
çok kullanılma avantajı ön plana çıkmaktadır.
8. Standart denize indirme yönteminde kullanılan yağın yaklaĢık %25'i denize karıĢır ve
bu durum çevre kirliliğine sebep olur. Bu yönüyle de balonla denize indirme yöntemi,
hiç ağaç israfı olmadığı ve denizi kirletmediği için çevreci bir yöntem özelliği
taĢımaktadır.
GiDB|DERGi Sayı 3, 2015