Page 74 - 033
P. 74
HAVA VEYA GAZ İLE ŞİŞİRİLEBİLEN BALONLARLA DENİZE İNDİRME 73
YÖNTEMLERİNİN TEKNİK VE EKONOMİK YÖNDEN İNCELENMESİ
Şekil 6. Balonların gemi altına yerleĢtirilmesi.
Genel olarak, gemi altında takaryalar yerindeyken, gerçekte yerleĢtirilmesi gereken balon
sayısının yarısı kadar balon yerleĢtirilerek ĢiĢirilir (ġekil 7).
Şekil 7. Balonların ĢiĢirilmesive kontrolu
YerleĢtirilen balonlar ĢiĢirilince gemi balonlar üstüne oturarak takaryalar boĢa çıkar (ġekil 8).
Takaryaların kaldırılması iĢleminde, önce enine yönde merkezde bulunan bloklar sonra iskele ve
sancak taraftaki bloklar kaldırılmalıdır. Bu durumda, geminin balonlar üzerine ani düĢmesinden
sakınılmalıdır. Gemi hareket etmeden önce, son dakika kaldırılmak üzere serbest olarak duran
bloklar geminin her iki tarafına yerleĢtirilmelidir. Böylece, takaryalar üstüne halat bağlanarak
kepçe ya da forklift yardımıyla balonlara temas etmeden dıĢarı alınır. Her takarya hattına, gemi
altından çıkarıldıktan sonra yeni bir balon konulmalıdır. Takaryalar çıkarıldıkça gemi sadece
balonlar üzerinde duracağından baĢ taraftan gemi halatlarla sağlam bir yere bağlanmalı,
geminin denize kayması önlenmelidir.
Takaryalar çıkarıldıktan sonra balonlar 2-3 bar arası hava ile zeminin durumuna göre
ĢiĢirilmelidir. Bu ĢiĢirilme esnasında balonlarda herhangi bir kaçak tespit edilirse patlak balonlar
yenisi ile değiĢtirilmelidir. Gemi altına yerleĢtirilen belli boydaki balonlara ek olarak, baĢta bir
adet, kıçta bir adet ve paralel gövdede üç adet olmak üzere daha uzun balon kullanılarak iniĢ
sırasında geminin iskele yada sancağa kaymasının önüne geçilmesi gereklidir. Gemi, kızak
üzerindeyken balonlar yerleĢtirilmeli ve balonlara eĢit oranda hava basılmalıdır. Bu arada, balon
baĢlarının aynı hizada olmasına özen gösterilmelidir. Böylece, gemi iniĢ hattından
sapmayacaktır. Eğer gemi düz bir zeminde kurulmuĢ ise; tüm balonlar eĢit miktarda
Sayı 3, 2015 GiDB|DERGi