Page 73 - 033
P. 73
72 H.AKYILDIZ
Fc: Gemiye etkiyen kayma kuvveti (kN)
: Kızak eğimi (derece)
μ: Sürtünme katsayısı
V: Geminin hareket hızı (m/s)
T: Vincin frenleme süresi (s)
F: Vinç telinin çekme kuvveti (kN)
K: Emniyet katsayısı (k=1.2-1.5)
Nc: Çekme teli sayısı
β: Vinç teli ile kızak eğimi arasındaki açı (6 dereceden büyük olmamalıdır).
c) Vincin uyguladığı çekme kuvveti, gemi hızının 6 m/dak‟dan büyük olmasını önleyecek
Ģekilde ayarlanmalıdır. Eğer geminin ağırlığı 200 tondan az ise iniĢ hızı kontrollü olarak
artırılabilir.
d) Vinç teli yeterince dayanıklı olmalı, kontrolleri düzenli olarak yapılmalıdır.
Gerektiğinde yenilenmelidir.
e) Operasyonlarda eğitimli vinç operatörleri görevlendirilmelidir.
Şekil 5. Gemiye kızak üzerinde etkiyen kuvvetler.
5. Balonla denize indirme işlemi
Gereken hazırlıklar tamamlandıktan sonra balonların gemi altına yerleĢtirilmesi belirli kurallar
çerçevesinde yapılır. Gemi altına konacak balonlar mümkünse tek sıra halinde ve hareket
yönüne dik olarak yerleĢtirilmelidir. Gemi formuna bağlı olarak balonlar iki sıra halinde de
düzenlenebilir. Bu durumda, iki sıra halindeki balonlar arası mesafe 0.5 m‟den küçük
olmamalıdır. Geminin her iki tarafından çıkacak olan balon uçları ise balonun çapından büyük
olmalıdır. Balon yerleĢimi öncelikle orta kesimden baĢlar (ġekil 6). Gemi altındaki takaryalar
arasına yerleĢtirilen balonlar 2-3 bar arası havayla ĢiĢirilir.
GiDB|DERGi Sayı 3, 2015