Page 73 - 033
P. 73

72 H.AKYILDIZ

                               Fc: Gemiye etkiyen kayma kuvveti (kN)
                                   : Kızak eğimi (derece)

                                μ: Sürtünme katsayısı
                                V: Geminin hareket hızı (m/s)
                                T: Vincin frenleme süresi (s)
                                F: Vinç telinin çekme kuvveti (kN)
                                K: Emniyet katsayısı (k=1.2-1.5)
                                Nc: Çekme teli sayısı
                                β: Vinç teli ile kızak eğimi arasındaki açı (6 dereceden büyük olmamalıdır).
                     c) Vincin uyguladığı çekme kuvveti, gemi hızının 6 m/dak‟dan büyük olmasını önleyecek
                     Ģekilde ayarlanmalıdır. Eğer geminin ağırlığı 200 tondan az ise iniĢ hızı kontrollü olarak
                     artırılabilir.
                     d) Vinç teli yeterince dayanıklı olmalı, kontrolleri düzenli olarak yapılmalıdır.
                     Gerektiğinde yenilenmelidir.
                     e) Operasyonlarda eğitimli vinç operatörleri görevlendirilmelidir.

                                                 Şekil 5. Gemiye kızak üzerinde etkiyen kuvvetler.
                     5. Balonla denize indirme işlemi
                     Gereken hazırlıklar tamamlandıktan sonra balonların gemi altına yerleĢtirilmesi belirli kurallar
                     çerçevesinde yapılır. Gemi altına konacak balonlar mümkünse tek sıra halinde ve hareket
                     yönüne dik olarak yerleĢtirilmelidir. Gemi formuna bağlı olarak balonlar iki sıra halinde de
                     düzenlenebilir. Bu durumda, iki sıra halindeki balonlar arası mesafe 0.5 m‟den küçük
                     olmamalıdır. Geminin her iki tarafından çıkacak olan balon uçları ise balonun çapından büyük
                     olmalıdır. Balon yerleĢimi öncelikle orta kesimden baĢlar (ġekil 6). Gemi altındaki takaryalar
                     arasına yerleĢtirilen balonlar 2-3 bar arası havayla ĢiĢirilir.

GiDB|DERGi Sayı 3, 2015
   68   69   70   71   72   73   74   75   76   77   78