Page 75 - 033
P. 75

74 H.AKYILDIZ

                     ĢiĢirildikten sonra gemi altındaki balonlara biraz daha hava verilerek geminin eğiminin 1-1,5
                     dereceye gelmesi sağlanır. Böylece, gemi uygun hızda suya inecektir (ġekil 9).

                                                      Şekil 8. Gemi balonlar üzerinde otururken

                                                      Şekil 9. Geminin balonla denize indiriliĢi.
                     Kızak eğimini hesaplamak için, önce kıç tarafta kaide ile zemin arasındaki yükseklik ölçülür.
                     Daha sonra, baĢ tarafta kaide ile zemin arasındaki yükseklik ölçülür ve böylece verilen eğimin
                     doğruluğu teyit edilir. Eğer eğim, sadece baĢ taraftaki balonlara fazla basınç verilerek yapılırsa,
                     paralel gövdedeki ve kıç taraftaki balonlara fazla yük bineceğinden balonların patlama riski
                     artar. Bu yüzden, istenen eğim geminin kıç tarafındaki balonlar hariç geri kalan tüm balonlara
                     belli değerde hava verilerek sağlanmalıdır.
                     Gemi balonlar üzerine oturduktan sonra baĢ taraftan bağlı olan geminin yükü sadece halatlara
                     biner. ĠniĢ öncesi çevre güvenliği alındıktan sonra, baĢ taraftaki halat (bu halat 4000 tondan
                     büyük gemiler için iki halata çıkarılmalıdır) Ģalama ile kesilerek geminin denize iniĢi baĢlamıĢ
                     olur. YaklaĢık 30-40 saniye arası süren bu iniĢte geminin baĢ tarafı suya girdikten sonra ve
                     altındaki balonlar gemi yüzeyinden kurtulduktan sonra çapalar bırakılarak geminin hızının
                     yavaĢlaması sağlanır. Geminin suya girdiği noktada bulunan balonlar ile yüzmeye baĢladığında
                     baĢ tarafta bulunan balonlar yüksek basınca dayanacak Ģekilde seçilmelidir. Daha sonra,
                     römorkörler gemiyi tutarak geminin sabitlenmesini sağlarlar. Özellikle çapaların denize aynı
                     anda atılması gereklidir.

GiDB|DERGi Sayı 3, 2015
   70   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80