Page 75 - 033
P. 75
74 H.AKYILDIZ
ĢiĢirildikten sonra gemi altındaki balonlara biraz daha hava verilerek geminin eğiminin 1-1,5
dereceye gelmesi sağlanır. Böylece, gemi uygun hızda suya inecektir (ġekil 9).
Şekil 8. Gemi balonlar üzerinde otururken
Şekil 9. Geminin balonla denize indiriliĢi.
Kızak eğimini hesaplamak için, önce kıç tarafta kaide ile zemin arasındaki yükseklik ölçülür.
Daha sonra, baĢ tarafta kaide ile zemin arasındaki yükseklik ölçülür ve böylece verilen eğimin
doğruluğu teyit edilir. Eğer eğim, sadece baĢ taraftaki balonlara fazla basınç verilerek yapılırsa,
paralel gövdedeki ve kıç taraftaki balonlara fazla yük bineceğinden balonların patlama riski
artar. Bu yüzden, istenen eğim geminin kıç tarafındaki balonlar hariç geri kalan tüm balonlara
belli değerde hava verilerek sağlanmalıdır.
Gemi balonlar üzerine oturduktan sonra baĢ taraftan bağlı olan geminin yükü sadece halatlara
biner. ĠniĢ öncesi çevre güvenliği alındıktan sonra, baĢ taraftaki halat (bu halat 4000 tondan
büyük gemiler için iki halata çıkarılmalıdır) Ģalama ile kesilerek geminin denize iniĢi baĢlamıĢ
olur. YaklaĢık 30-40 saniye arası süren bu iniĢte geminin baĢ tarafı suya girdikten sonra ve
altındaki balonlar gemi yüzeyinden kurtulduktan sonra çapalar bırakılarak geminin hızının
yavaĢlaması sağlanır. Geminin suya girdiği noktada bulunan balonlar ile yüzmeye baĢladığında
baĢ tarafta bulunan balonlar yüksek basınca dayanacak Ģekilde seçilmelidir. Daha sonra,
römorkörler gemiyi tutarak geminin sabitlenmesini sağlarlar. Özellikle çapaların denize aynı
anda atılması gereklidir.
GiDB|DERGi Sayı 3, 2015