Page 67 - 033
P. 67

66 H.AKYILDIZ

               N: Balon sayısı
               K1: Sabit bir sayı, 1.2~1.3
               W: Gemi iniĢ ağırlığı (ton)
               g: Yerçekimi ivmesi (m/s2)
               CB: Blok katsayısı
               R: Birim boya düĢen en büyük kuvvet (kN/m)
               Ld: Orta kesitte gemi ve balonun temas uzunluğu
               N1: DeğiĢtirilecek olan balon sayısı. 2~4 arasında olabilir.

c) Balonların merkezleri arası uzaklık, geminin yapısal mukavemeti dikkate alınarak ve
balonların çarpıĢması ya da üst üste binmesi engellenecek Ģekilde aĢağıdaki formüllerle
hesaplanır.

  L  6                                                                                            (2)
N1

   LD                                                                                             (3)
                      0 .5

 N1 2

Burada;
         L: Gemi boyu (m), (Boy olarak temas uzunluğu alınmalıdır.)
         N: Balon Sayısı
         D: Nominal balon çapı(m)

DüĢey prizmatik katsayısı düĢük olan ya da baĢ ve kıç formları narin olan gemilerde, yukarıdaki
formüllerde kullanılan gemi boyu, narin olan baĢ ve kıç kesitlerin boyu çıkartılarak
kullanılabilir. Yapısal mukavemet açısından özel durumu olan gemilerde balonlar arası mesafe
ihtiyaçlara göre belirlenebilir.

d) Balonlar tek sıra halinde dizilir; ancak geniĢliği çok fazla olan gemilerde, bu geniĢliği
karĢılayabilmek için iki sıralı dizim yapılabilir.
e) Deplasmanı ve blok katsayısı küçük olan römorkör ve balıkçı tekneleri gibi gemilerde
hareket halinde iyi bir stabilite sağlamak amacıyla balonların ucu geminin iki tarafından
uzatılabilir. Ġki taraftan uzatılan kısımlar minimum balon çapı uzunluğu kadar olmalıdır.

                                                     Şekil 4. Denize indirmede kullanılan balon.
GiDB|DERGi Sayı 3, 2015
   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72