Page 26 - 06
P. 26

24 H.KOÇOĞLU, Ş.HELVACIOĞLU

                     2. Teknelerde Ergonomi

                     2.1 Ergonomi Nedir?

                     Ergonomi Yunanca’dan dilimize geçmiĢ bir sözcüktür. 2 sözcüğün birleĢmesinden meydana
                     gelen bir kelimedir. “Ergon” çalıĢma, iĢ “nomos” ise yasa anlamına gelmekte, ikisi bir araya
                     gelince günümüzde iĢ bilimi olarak bilinen ergonomi sözcüğü ortaya çıkmaktadır [1]. Genel
                     olarak iĢ Ģartlarını en iyi Ģekilde dengeleyerek verimi arttırma; bunu anatomi, fizyoloji ve
                     psikolojiyi temel unsur alarak iĢe uygulamak bilimidir.

                     Kullanım esnasında kullanılacak ürünün insan organizmasının özelliklerini ve yeteneklerine ne
                     kadar uygun olduğunu, bu uygunluk için gerekli Ģartları ortaya çıkartarak insanın gereksiz
                     zorlanmasını ve yıpranmasını önlemeyi amaçlar. Ergonomiyi 5 baĢlıkta inceleyebiliriz;

                          a. ĠĢ fizyolojisi:kas çalıĢması, dinamik ve statik çalıĢma, ısı veya ısıya karĢı tepki ve enerji
                               harcanması konusunda ergonomiye yardımcı olur.

                          b. ĠĢ telabeti: Belli dönemlerin dıĢında yapılan araĢtırma, tarama, tahmin, düzeltme gibi
                               çalıĢmalarla ve özellikle meslek hastalıklarını tedavi etme üzerinde durur.

                          c. ĠĢ güvenliği: ĠĢ kazaları ve aksamaların önlenmesi üzerinde durması açısından yardımcı
                               bir birimdir.

                          d. Psikoloji ve fizyoloji: Algı, uyumluluk ve iĢ öğrenimi gibi konularla ergonomiye yarar
                               sağlar.

                          e. Sosyoloji: Toplum ve toplumsal grupları yakından inceleyip ergonomiye etki eder [1].

                     2.2 Tekne Ergonomisi

                     Ergonomi her ne kadar genel ve her alanda kullanılan bir terim olsa da çalıĢılan alana özgü
                     nitelikler barındırmak zorundadır. Sonuç itibariyle tekne benzeri olmayan bir üründür. Bir
                     uçakta geçirilen süre saatlerle ölçülürken, teknelerde günler hatta aylardan söz edilir. Veyahut
                     mimari yapılardaki köĢeli iç hacimler küçük ve orta büyüklükteki tekneler için söz konusu
                     olmayacak kadar uzak kavramlardır (bkz. ġekil 1).

                                                             Şekil 1. Teknede Ergonomi [2]

                     Tam anlamıyla mimari tasarım özgürlüğüne mega yatlarda veya büyük yolcu gemilerinde
                     ulaĢılabilir. Artık atasözü olarak yerini alabilecek “Gemi tekneyi taĢıyabilir ama tekne gemiyi
                     taĢıyamaz.” sözü de bu durumu ortaya koyar. Bu özellik teknelerin küçük hacimlerde yaĢam
                     alanı olduğu kadar hidrodinamik özelliklerini de koruması gerektiği içindir. Fakat bu durum
                     sadece geometrik sonuçlar doğurmaz. Teknelerin bir diğer farkı ise hareketli bir yapıya sahip
                     olmasıdır. Seyir sürecinde 6 yönde serbest hareket etmektedir; baĢ-kıç vurma, meyil gibi. Bu
                     durumun da tekne tasarımında bir takım sonuçları vardır ve ergonomik bir ürün için çeĢitli

GiDB|DERGi Sayı 6, 2016
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31