Page 28 - 06
P. 28

26 H.KOÇOĞLU, Ş.HELVACIOĞLU

                     hissetmeyecektir. Bu bağlamda kullanıcı gözünden görülerek uygulanan ergonomi ölçüleri
                     teknenin değerini müĢteri gözünde de Ģüphesiz arttırır.

                     3. Motor Yat Tasarımı ve Uygulaması

                     3.1 İsterler ve İhtiyaçlar

                     Motor yat tasarımına her ürün tasarımında olduğu gibi isterleri ve ihtiyaçları belirlemekle
                     baĢlanır. Bunlar müĢterinin istekleri doğrultusunda Ģekillenir fakat her noktasını müĢteri kendi
                     belirleyemeyeceği ya da müĢterinin bilgisi dıĢında kalacağı için tasarımcının tecrübe ve bilgi
                     birikimi bu aĢamada önemlidir. Bu isterleri oluĢturmaktaki zorluklardan biri müĢterinin
                     birbiriyle çeliĢen istekleri olarak ortaya çıkabilir. Ġsterlerin belirlenmesinde tasarımcının iletiĢim
                     becerilerinin ne kadar geliĢmiĢ olduğu çok önemlidir ve yerine göre tasarımın dar boğaza
                     dönüĢebilir veya kolaylıkla aĢılabilir. Teknenin tasarımı müĢteri isterlerini içeren bir senaryo ile
                     baĢlar. MüĢteri profilini ve isterlerini anlatan bir Ģema (moodboard) hazırlanması ile devam
                     eder. Fikir Panosu (FP) ne kadar güçlü olursa, bu tasarımcının müĢterisini ne kadar iyi
                     anladığını ve ürüne ne kadar iyi yansıtacağının ölçüsü ve belirtisidir.

                     Senaryo tüm isterleri, hız, tekne tipi, kiĢi sayısı, renkler, ziyaret edilecek limanlar vs. gibi
                     içermektedir. Beklentilerin tamamı tasarımı etkileyecek özel durumlarla birlikte bu senaryoda
                     bulunur. Fakat tasarım görsel bir alan olduğu için baĢka bir takım verilere de ihtiyaç duyar. Bu
                     konuda tasarımcıya yol göstermesi için önceden hazırlanmıĢ bir FP çok yardımcı olabilir. ÇeĢitli
                     görseller ve kelimeler içeren FP hem müĢterinin profilini yansıtır hem de ürün ile ilgili ipucu
                     verecek niteliktedir. Tasarımcının bu FP’na bağlı kalması, tasarımda seçim yapması
                     gerektiğinde grafiğe dönüp bakarak seçimi yapması tasarım bütünlüğünü korur nitelikte
                     olacaktır.

                     Bu çalıĢmada kullanılacak senaryoda kullanıĢ kolaylığı ve kapalı alanlarda ferahlık ön planda
                     tutulmuĢtur, 1 ana kamara, 2 vip kamara ve 1 tek kiĢilik kamara istenmektedir. Yatta narin
                     çizgiler ve özgünlüğe önem verilecektir. 20 knot seyir hızı ve alüminyum konstrüksiyon tercih
                     edilmiĢtir. KarĢılaĢılan senaryo için oluĢturulmuĢ FP ġekil 2’deki gibidir.

                     3.2 Kavramsal Tasarım

                     Bu bölüm en zor ve keyifli kısım olarak karĢımıza çıkar. Kavramsal tasarımda, ürünün
                     barındırması gereken tüm özelliklere göre, kural ve kaidelerde göz önüne alınarak, mümkün
                     olan tüm seçenekler sıralanır. Malzeme seçimleri, genel yerleĢim, teknenin çizgileri gibi ürünün
                     kimliği seçenekler arasından kesinleĢtirilir. Barb Schmitz’e göre “Üreticilerin yaptığı en çok
                     yaptığı hatalardan biri, yönetimin de zaman sınırlamasıyla herhangi bir kavramsal tasarıma çok
                     erken safhalarda odaklanmak ve hızlı bir Ģekilde detay tasarıma geçmektir.” [3]. Ġfadeden de
                     anlaĢılacağı üzere kavramsal tasarım aĢamasında ürünün sınırlarına hemen karar vermek, tüm
                     seçenekleri değerlendirmemek doğru olmayacaktır.

GiDB|DERGi Sayı 6, 2016
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33