Page 32 - 06
P. 32
30 H.KOÇOĞLU, Ş.HELVACIOĞLU
Şekil 8. Görsel Çıktılar
4. Ağırlık, Hidrostatik ve Stabilite Hesabı:
Ağırlık hesabı için benzer tekneler kullanılmıĢtır. Benzer tekne seçiminde tekne tipi ve
misyonuna dikkat edilmiĢtir. Loa değerinde düĢünülen aralıkta kalınmıĢ ve güverte sayısı aynı
teknelere değerlendirilmiĢtir. Geometrik benzerlik yoluyla çeĢitli KG, LCG ve deplasman
değerlerine ulaĢılmıĢ ve bu değerler arasında bir ortalama alınarak ağırlık hesabı
tamamlanmıĢtır. Deplasman, KG ve LCG gibi değerleri belirlendikten sonra hidrostatik ve
stabilite hesabına geçilmiĢ ve bu kısımda da modelleme programları kullanılmıĢtır. Hidrostatik
ve stabilite değerleri istenen düzeye gelinceye dek gövde revizesine gidilmiĢ ve buna uygun iç
yerleĢim değiĢiklikleri olmuĢtur. Hidrostatik değerleri Tablo 1’deki gibidir:
Tablo 1. Tekne Hidrostatikleri
Deplasman 57,06 t LCB % 35,316 (kıçtan)
36,78 (kıçtan)
Hacim 55,672 m³ LCF % 0,716 m
0,538 m
Draft 1,05 m KB 4,487 m
81,857 m
LWL 26,577 m KG 4,664 m
82,034 m
Genişlik 6,008 m BMt 5,203 m
82,572 m
Islak Alan 127,8 m² BML 1,162 t/cm
1,75 t.m
Maksimum Kesit Alanı 2,992 m² GMt 4,424
5,721
AWL 113,342 m² GML
Cp 0,7 KMt
Cb 0,332 KML
Cm 0,474 TPc
Cwp 0,71 MTc
LCB 9,386 m (kıçtan) L/B
LCF 9,775 m (kıçtan) B/T
3.3 Ön Tasarım, Kontrat Tasarımı
Tasarımın bu kısmında ürün yani yat bir kimliğe kavuĢmuĢtur. Çizgileri, kullanım amacı, seyir
hızı, gövde formu, kullanılacak malzeme, genel yerleĢim vb. özellikleri belirlenmiĢtir. Ön
tasarım aĢaması ürünün her bakımdan netlik kazandığı aĢamadır. Teknenin son hatları, sistem
planları, iĢçilik resimleri, ekipman ve donanım listesi, CAD çıktıları vb. gibi iĢleri biter. Bu
bölümün sonunda tasarımcının ürünü hazırdır müĢteri ile anlaĢıldıktan sonra detay tasarımı ve
üretim aĢaması baĢlar.
GiDB|DERGi Sayı 6, 2016