Page 32 - 06
P. 32

30 H.KOÇOĞLU, Ş.HELVACIOĞLU

                         Şekil 8. Görsel Çıktılar

4. Ağırlık, Hidrostatik ve Stabilite Hesabı:

Ağırlık hesabı için benzer tekneler kullanılmıĢtır. Benzer tekne seçiminde tekne tipi ve
misyonuna dikkat edilmiĢtir. Loa değerinde düĢünülen aralıkta kalınmıĢ ve güverte sayısı aynı
teknelere değerlendirilmiĢtir. Geometrik benzerlik yoluyla çeĢitli KG, LCG ve deplasman
değerlerine ulaĢılmıĢ ve bu değerler arasında bir ortalama alınarak ağırlık hesabı
tamamlanmıĢtır. Deplasman, KG ve LCG gibi değerleri belirlendikten sonra hidrostatik ve
stabilite hesabına geçilmiĢ ve bu kısımda da modelleme programları kullanılmıĢtır. Hidrostatik
ve stabilite değerleri istenen düzeye gelinceye dek gövde revizesine gidilmiĢ ve buna uygun iç
yerleĢim değiĢiklikleri olmuĢtur. Hidrostatik değerleri Tablo 1’deki gibidir:

                         Tablo 1. Tekne Hidrostatikleri

Deplasman                57,06 t     LCB %               35,316 (kıçtan)
                                                          36,78 (kıçtan)
Hacim                    55,672 m³   LCF %                0,716 m
                                                          0,538 m
Draft                    1,05 m      KB                   4,487 m
                                                         81,857 m
LWL                      26,577 m    KG                   4,664 m
                                                         82,034 m
Genişlik                 6,008 m     BMt                  5,203 m
                                                         82,572 m
Islak Alan               127,8 m²    BML                  1,162 t/cm
                                                           1,75 t.m
Maksimum Kesit Alanı 2,992 m²        GMt                  4,424
                                                          5,721
AWL                      113,342 m²  GML

Cp 0,7 KMt

Cb                       0,332       KML

Cm                       0,474       TPc

Cwp 0,71 MTc

LCB 9,386 m (kıçtan) L/B

LCF 9,775 m (kıçtan) B/T

3.3 Ön Tasarım, Kontrat Tasarımı

Tasarımın bu kısmında ürün yani yat bir kimliğe kavuĢmuĢtur. Çizgileri, kullanım amacı, seyir
hızı, gövde formu, kullanılacak malzeme, genel yerleĢim vb. özellikleri belirlenmiĢtir. Ön
tasarım aĢaması ürünün her bakımdan netlik kazandığı aĢamadır. Teknenin son hatları, sistem
planları, iĢçilik resimleri, ekipman ve donanım listesi, CAD çıktıları vb. gibi iĢleri biter. Bu
bölümün sonunda tasarımcının ürünü hazırdır müĢteri ile anlaĢıldıktan sonra detay tasarımı ve
üretim aĢaması baĢlar.

GiDB|DERGi Sayı 6, 2016
   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37