Page 36 - 06
P. 36
34 H.KOÇOĞLU, Ş.HELVACIOĞLU
4.1.4 Alt Güverte Alanları
Alt güverte alanı daha çok gövde yapısıyla alakalıdır. Burada gövde yapısını daha iyi
tanımamıza yarayan blok katsayısı (Cb) devreye girer. Cb teknenin blok katsayısı yani gövdenin
suyun altında kalan hacminin bu hacmi saran en küçük dikdörtgenler prizmasına bölümüyle elde
edilir. Böylece gövdenin ne kadar dolgun olduğu anlaĢılır yat B’nin Cb değerini yukarıdaki
Tablo 1’den görülebilir. Hızlı teknelerde daha düĢük Cb katsayısı gerektiği için alt güvertede
alan düĢecekken daha düĢük hızlı teknelerde Cb katsayısı dolayısıyla alt güverte alanı
geniĢletilebilir. A, B ve C yatlarının alt güverte alanları ġekil 9-d’de verilmiĢtir.
Bu alanların değerlerin Tablo 2’daki gibidir. Görüldüğü üzere yakın hızları amaçlayan üç
teknenin alt güverte alanlarında yaklaĢık sonuçlara ulaĢılmıĢtır.
4.1.5 Kamara Alanları
Diğer alanlardan daha az kullanılan bu alanlar uzun seyirlerde önemlerini daha fazla
hissettireceklerdir. Kamaralardaki temel ihtiyaçlar, uyuma ve depolama iĢlevleri olarak
karĢımıza çıkar bu ikisinin dıĢında müĢteri isterleri bu alana eklenebilir. Bunlar kamaranın
alanını arttıracağı için iyi yapılması gereken seçimlerdir. A, B ve C yatlarının kamara alanları
ġekil 9-e’de verilmiĢtir.
Bu baĢlıkta kamara alanlarının içine makine dairesini ve mürettebat alanları da eklenmiĢtir.
Çünkü tüm alanın nasıl kullanıldığını incelemek için bu daha iyi bir yol olacaktır. ġekillerde
görüldüğü üzere çeĢitli kamaraların mobilyaları ve büyüklükleri farklılık gösteriyor ki bu
seçimlerde müĢterilerin isteklerinin büyük ağırlığı olduğu gibi bu seçimler uyulan bir takım
kısıtlamalar da dikkate alınarak yapılmıĢtır. Bu alanlardan beklentimiz yaklaĢık olmalarıdır.
Fakat B yatında fazladan lazaret alanı B yatının kamara alanını bir miktar azaltan bir etken
olacaktır. C yatında ana güvertede de bir adet kamara bulunması kamara alanını bir miktar
artıracaktır. Sonuçlar Tablo 2’deki gibidir.
4.1.6 Kamara Ayak Basılabilen Alanlar
Bu alanlar da üst yapıda olduğu gibi hareket özgürlüğünü simgelemektedir. Fakat üst yapının
aksine kamaralarda geçirilen vakit az olduğu için bu alanların daha küçük tutulması daha
kullanıĢlı olabilmektedir. Ve iç mekan ferahlığının ıĢıklandırma, renkler gibi iç tasarım
teknikleriyle sağlanması daha iyi sonuçlar elde edilmesine faydalı olabilmektedir. A, B ve C
yatlarının kamara ayak basılabilen alanları ġekil 9-f’de verilmiĢtir.
Bu alanların değerleri ise Tablo 2’deki gibidir. Burada görebilir ki A yatı fonksiyonelliği bir kez
daha ön plana koymuĢtur. Daha fazla kamara için alanını en dolu Ģekilde kullanan yat diğerleri
arasından A yatıdır. B ve C yatları ise müĢterisine, müĢterisinin isterleri doğrultusunda bir nebze
daha fazla serbest hareket imkanı sunmaktadır. Tekrar yenilemek gerekirse bu alan kullanımı
tasarımın doğasından gelen seçimlerden kaynaklanır. MüĢteriye müĢterinin isteği neyse onu en
iyi Ģekilde vermek bir tasarımı baĢarılı kılan en büyük etmendir.
GiDB|DERGi Sayı 6, 2016