Page 36 - 06
P. 36

34 H.KOÇOĞLU, Ş.HELVACIOĞLU

                     4.1.4 Alt Güverte Alanları

                     Alt güverte alanı daha çok gövde yapısıyla alakalıdır. Burada gövde yapısını daha iyi
                     tanımamıza yarayan blok katsayısı (Cb) devreye girer. Cb teknenin blok katsayısı yani gövdenin
                     suyun altında kalan hacminin bu hacmi saran en küçük dikdörtgenler prizmasına bölümüyle elde
                     edilir. Böylece gövdenin ne kadar dolgun olduğu anlaĢılır yat B’nin Cb değerini yukarıdaki
                     Tablo 1’den görülebilir. Hızlı teknelerde daha düĢük Cb katsayısı gerektiği için alt güvertede
                     alan düĢecekken daha düĢük hızlı teknelerde Cb katsayısı dolayısıyla alt güverte alanı
                     geniĢletilebilir. A, B ve C yatlarının alt güverte alanları ġekil 9-d’de verilmiĢtir.

                     Bu alanların değerlerin Tablo 2’daki gibidir. Görüldüğü üzere yakın hızları amaçlayan üç
                     teknenin alt güverte alanlarında yaklaĢık sonuçlara ulaĢılmıĢtır.

                     4.1.5 Kamara Alanları

                     Diğer alanlardan daha az kullanılan bu alanlar uzun seyirlerde önemlerini daha fazla
                     hissettireceklerdir. Kamaralardaki temel ihtiyaçlar, uyuma ve depolama iĢlevleri olarak
                     karĢımıza çıkar bu ikisinin dıĢında müĢteri isterleri bu alana eklenebilir. Bunlar kamaranın
                     alanını arttıracağı için iyi yapılması gereken seçimlerdir. A, B ve C yatlarının kamara alanları
                     ġekil 9-e’de verilmiĢtir.

                     Bu baĢlıkta kamara alanlarının içine makine dairesini ve mürettebat alanları da eklenmiĢtir.
                     Çünkü tüm alanın nasıl kullanıldığını incelemek için bu daha iyi bir yol olacaktır. ġekillerde
                     görüldüğü üzere çeĢitli kamaraların mobilyaları ve büyüklükleri farklılık gösteriyor ki bu
                     seçimlerde müĢterilerin isteklerinin büyük ağırlığı olduğu gibi bu seçimler uyulan bir takım
                     kısıtlamalar da dikkate alınarak yapılmıĢtır. Bu alanlardan beklentimiz yaklaĢık olmalarıdır.
                     Fakat B yatında fazladan lazaret alanı B yatının kamara alanını bir miktar azaltan bir etken
                     olacaktır. C yatında ana güvertede de bir adet kamara bulunması kamara alanını bir miktar
                     artıracaktır. Sonuçlar Tablo 2’deki gibidir.

                     4.1.6 Kamara Ayak Basılabilen Alanlar

                     Bu alanlar da üst yapıda olduğu gibi hareket özgürlüğünü simgelemektedir. Fakat üst yapının
                     aksine kamaralarda geçirilen vakit az olduğu için bu alanların daha küçük tutulması daha
                     kullanıĢlı olabilmektedir. Ve iç mekan ferahlığının ıĢıklandırma, renkler gibi iç tasarım
                     teknikleriyle sağlanması daha iyi sonuçlar elde edilmesine faydalı olabilmektedir. A, B ve C
                     yatlarının kamara ayak basılabilen alanları ġekil 9-f’de verilmiĢtir.

                     Bu alanların değerleri ise Tablo 2’deki gibidir. Burada görebilir ki A yatı fonksiyonelliği bir kez
                     daha ön plana koymuĢtur. Daha fazla kamara için alanını en dolu Ģekilde kullanan yat diğerleri
                     arasından A yatıdır. B ve C yatları ise müĢterisine, müĢterisinin isterleri doğrultusunda bir nebze
                     daha fazla serbest hareket imkanı sunmaktadır. Tekrar yenilemek gerekirse bu alan kullanımı
                     tasarımın doğasından gelen seçimlerden kaynaklanır. MüĢteriye müĢterinin isteği neyse onu en
                     iyi Ģekilde vermek bir tasarımı baĢarılı kılan en büyük etmendir.

GiDB|DERGi Sayı 6, 2016
   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41