Page 41 - 06
P. 41

YAT TASARIMINDA ERGONOMİ 39
            VE ÖRNEK BİR MOTORYAT TASARIMINA UYGULANMASI

özelleĢtiğine ıĢık tutar niteliktedir. Bir ticari gezinti teknesinin klasik yerleĢiminden özel müĢteri
odaklı yerleĢime doğru gidildikçe verilen tavizler yatı özgün yapar niteliktedir. Her ne kadar 3
yatta da değiĢtirilebilecek bölümler olsa da yatların kendi karakterleri doğrultusunda
Ģekillenmesi en doğru yöntem olacaktır.

B yatının geniĢ güvertesi varken A yatında bu alanın üst yapı boyutlarını arttırmakta kullanması
A yatının fonksiyonel yönünü ön plana çıkarmıĢtır. Bunlardan farklı olarak C yatında ise
güverte alanından estetik için ödün verilmiĢtir. 3 yatın da üst yapı içerikleri bu seçimin devamı
olarak ĢekillenmiĢtir. Kamara ve üst yapıdaki ayak basılabilen alan A yatında B ve C
yatlarından az tutulmuĢ, gerektiğinden fazla alan harcanmamıĢtır. Tasarım bakıĢ açıları, alan
kullanımları ile kendilerini ortaya koymayı baĢarmıĢtır. En doğru çözüm müĢteriden müĢteriye
farklılık gösterebileceği için 3 yatın da hedef aldığı müĢteri profilini anlamak bu alanları
inceleme yoluyla mümkündür. Lüks kamaraları tercih eden C yatının müĢterisi ile kamaraların
düzenli olmasını isteyen fakat yeterli olan alandan fazlasını tercih etmeyen A yatının müĢterisi
arasındaki bunun gibi farklı tercihler bu yatları bir bütün olarak etkiler durumdadır. Bu durum B
yatı içinde geçerlidir. Tasarımın asıl amacının doğru ürünü doğru müĢteriye sunmak olduğu
buradan da anlaĢılabilmektedir.

Kaynaklar:

[1] “http://www.ergonomi.itu.edu.tr/ergonomi.html”. EriĢim tarihi: 15.08.2016      tarihi:
[2] “http://www.duckworksbbs.com/plans/betts/searover/index.htm”. EriĢim

15.08.2016

[3] Schmitz, B. (2011). What a Concept: The Importance of the Early Phase of Design

[4] Larsson, L. (1994). Principles of Yacht Design. Londra: Adlard Coles Nautical

[5] Hussam, A. (2011). Concept and Inspiration: Design Theory for Web Designers

[6] Jordan, P. (2000). Designing Pleasurable Products: An Introduction to the New Human

Factors. London: Taylor and Francis

                                     Sayı 6, 2016 GiDB|DERGi
   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46