Page 40 - 06
P. 40
38 H.KOÇOĞLU, Ş.HELVACIOĞLU
Şekil 16. Yat-B Alt Güverte GeçiĢ Yolları
C yatı daha da karmaĢık bir yerleĢim kullanarak farklılık oluĢturma yolunda ilerlemiĢ
durumdadır (bkz. ġekil 17). Fakat bu amaçta ilerlerken mürettebat ve kullanıcı yollarını
ayırmaya dikkat etmemiĢ ve aynı merdivenin hem müĢterinin hem de mürettebatın kullanımına
sunmuĢtur. Bu alan mutfak bile olsa bu durumdan kaçınılması kullanım rahatlığını arttırır bir
özellik olacaktır. Diğer bir taviz ise geçiĢ yolları olmuĢtur. Koridorların kullanılabilir alandan
çaldığı da net görülebilir durumdadır. Koridorun sancak tarafı yerine merkezden geçmesi ve tek
kiĢilik kamaralarda yatakların ve banyoların yerleri değiĢtirilerek yatakların kenara
dayandırılması hem ayak basılabilen alanı arttıracak hem de kamaraları geniĢletecektir. Ayrıca
mürettebatın yeri değiĢtirilmese bile (ki böyle bir yerleĢim uzun kullanıĢsız bir koridor
oluĢturmaya itmiĢ) bir hatch kapağıyla güverteye direk çıkıĢın sağlanması mürettebat ve
kullanıcı yollarını ayıracağı için daha kullanıĢlı olacaktır. Fakat anlaĢıldığı üzere sadece
güverteden giriĢ sağlanan makine dairesine acil durumlarda geçiĢ halen çözülmemiĢ bir sorun
olarak kalacaktır. Ve kaçıĢ yolu olarak nitelendirilebilecek ikinci bir yolun bulunmayıĢı da bu
yerleĢimde bir sıkıntı olarak kalacaktır.
Şekil 17. Yat-C Alt Güverte GeçiĢ Yolları
5. Sonuçlar ve Öneriler
Bu çalıĢmada, belirlenen bir senaryoya göre bir motoryat tasarımı yapılmıĢtır. Tasarıma
baĢlamadan önce müĢteri profilini gösteren Fikir Panosu (FP) oluĢturulmuĢtur. Tasarım
tamamlanmıĢ ve bu tasarımın yanı sıra benzer 2 farklı teknenin genel yerleĢimi alınmıĢ ve bu 3
tekne birbiriyle karĢılaĢtırılmıĢtır.
A yatı ticari gezinti teknesi özelliklerini ortaya koyarken C yatı ise tamamen keyif amaçlı bir
sınıfta yer almıĢtır. Bunu fonksiyondan çok estetiğin seçilmiĢ olmasından da görebiliriz. B
yatında ise bunun ikisinin arasında bir seyir hedeflenmiĢtir. Estetik ve fonksiyonellik dengesi
önemsenmiĢtir. Bunların yanı sıra A yatı ne kadar mimari düzeni hissettirse de dikkatli bir
incelemede mimariyi ve tekne tasarımını ayıran noktalara ulaĢılabilmektedir.
Bu üç yatı birbirinden ayıran temel özellik ise alt güverte incelendiğinde net bir Ģekilde ortaya
çıkmaktadır. A yatından C yatına doğru giderek artan asimetrik yerleĢim teknelerin ne kadar
GiDB|DERGi Sayı 6, 2016