Page 39 - 06
P. 39
YAT TASARIMINDA ERGONOMİ 37
VE ÖRNEK BİR MOTORYAT TASARIMINA UYGULANMASI
olmadığı açık bir Ģekilde görülmektedir. Fiziksel olarak ferahlık mobilyalarla engellenmiĢ olsa
da görsel olarak kullanıcının rahat hissedeceği bir iç mekan tasarımına gidilmiĢ durumdadır.
Şekil 14. Yat-C Üst Yapı GeçiĢ Yolları
4.2.2 Kamaraların İncelemesi
Kamaraların konforunda da gürültü, deniz etkileri, geçiĢ yolları vb. dikkate alınmalıdır. Gürültü
bakımından dikkatli olunabilecek durum yatağın dayalı olduğu duvarın ses yalıtımı ve duvarın
hangi bölümle ortak kullanıldığıdır. Eğer iki yata ortak duvara dayalı ise ya da insanların sohbet
edeceği bir alan ile komĢu ise bu alanda oluĢacak gürültü kullanıcıyı rahatsız edecek türden
olabilecektedir. Tekne hareketlerinin etkisini azaltmakta ise teknenin en az ivme hisseden
bölümü olan ortası kamara olarak kullanılması ve en çok hissedilen hareket olan yalpadan en az
etkilenmek için boyuna yatak kullanımı yararlı olacaktır. GeçiĢ yollarının basitliği ise zaten
yüzen bir yapının içinde olunmasından kaynaklı zorluğu kolaylaĢtırır nitelikte olması açısından
önemlidir.
Yat A kamaraları simetrik yerleĢtirerek geçiĢ yollarını basitleĢtirir nitelikte bir tasarıma giriĢmiĢ
ve sadece basit dönüĢlerle istenen bölümlere geçilebildiği için bu amaca ulaĢıldığı
gözlemlenebilir. Alan tayininde ana ve vip kamarayı daha ferah tutmak adına 2 kiĢilik
kamaralardan ödün verildiğini gözlemleyebiliriz. Ayrıca bu alanlarda önemli noktalardan biri de
mürettebat ve tekne sahibinin ayrı yollar kullanmasıdır. A yatının bu konuda baĢarı sağladığı net
bir Ģekilde gözlemlenebilmektedir (bkz. ġekil 15).
Şekil 15. Yat-A Alt Güverte GeçiĢ Yolları
B yatı daha asimetrik bir yerleĢimi kullanılmıĢtır (bkz. ġekil 16). Bunun müĢterinin istekleri ile
doğrudan ilgisi mevcuttur. Fakat yine de geçiĢ yollarının basitliğine dikkat edilmiĢ durumdadır.
Fakat bu basitlikten baĢ kamarada ödün verilmiĢ ve daha fazla dolap ve yatak alanı iç tasarımda
tercih edilmiĢtir. Ayrıca mürettebat ve kullanıcı yolları da birbirinden ayrılmıĢ durumdadır.
Sayı 6, 2016 GiDB|DERGi