Page 10 - 06
P. 10

Emisyon Faktörü,8 M.DURMAZ, S.S.KALENDER, S.ERGİN
    g/kWh
                                                            0.150
                                                            0.100
                                                            0.050
                                                            0.000

                                                                           25 50 75 100
                                                                                      Makine Yükü, %

                                                 Şekil 3. Toplam partikül madde emisyon faktörleri.
                     Çalışmanın ikinci bölümünde ölçüm sonucunda elde edilen emisyon faktörleri kullanılarak
                     feribottan yayılan yıllık emisyonlar hesaplanmıştır. Feribotun yıllık sefer bilgileri işletme
                     firmasından alınmıştır. Feribot günde 21 ile 27 sefer yapmaktadır ve 2015 yılında toplam 8725
                     sefer yapmıştır. Bu şekilde aynı bölgede çalışan 18 feribot bulunmaktadır. Açıkça görülüyor ki
                     bölgedeki lokal gemi trafiği oldukça yüksektir. Şekil 4 Marmara Denizi’ndeki gemi trafiğini
                     göstermektedir.

                                                     Şekil 4. Marmara Denizi’ndeki gemi trafiği.
                     Seyir, manevra ve liman süreleri göz önünde bulundurularak feribotun yıllık olarak yaydığı
                     egzoz gazı emisyonları hesaplanmıştır. Bütün bu bilgiler ışığında NOX, SO2, CO2, CO ve HC
                     emisyonları yıllık olarak hesaplanmıştır. Sonuçlara göre 2015 yılında feribottan 97 ton NOx
                     emisyonu, 0.77 ton SO2 emisyonu, 4467.3 ton CO2 emisyonu, 6.2 ton CO emisyonu ve 5.6 ton
                     HC emisyonu yayılmıştır.
                     4. Değerlendirme
                     Bu çalışmada Marmara Denizi’nde seyir yapan çok düşük sülfürlü yakıt kullanan feribottan
                     yayılan egzoz gazı emisyonları deneysel olarak incelenmiştir. Sonuçlara göre ağırlıklı ortalama
                     NOx emisyonu 11.91 g/kWh olarak elde edilmiştir. Bu değer, bu feribotun sağlaması gerektiği
                     IMO MARPOL Ek VI limit değeri olan 11,97 g/kWh değerinin altındadır. SO2 emisyonları
                     kullanılan yakıtın sülfür miktarının az olmasından dolayı oldukça düşüktür. Sonuçlardan
                     anlaşılacağı üzere en yüksek emisyon değerleri makinenin düşük yüklerinde elde edilmiştir.

GiDB|DERGi Sayı 6, 2016
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15