Page 10 - 06
P. 10
Emisyon Faktörü,8 M.DURMAZ, S.S.KALENDER, S.ERGİN
g/kWh
0.150
0.100
0.050
0.000
25 50 75 100
Makine Yükü, %
Şekil 3. Toplam partikül madde emisyon faktörleri.
Çalışmanın ikinci bölümünde ölçüm sonucunda elde edilen emisyon faktörleri kullanılarak
feribottan yayılan yıllık emisyonlar hesaplanmıştır. Feribotun yıllık sefer bilgileri işletme
firmasından alınmıştır. Feribot günde 21 ile 27 sefer yapmaktadır ve 2015 yılında toplam 8725
sefer yapmıştır. Bu şekilde aynı bölgede çalışan 18 feribot bulunmaktadır. Açıkça görülüyor ki
bölgedeki lokal gemi trafiği oldukça yüksektir. Şekil 4 Marmara Denizi’ndeki gemi trafiğini
göstermektedir.
Şekil 4. Marmara Denizi’ndeki gemi trafiği.
Seyir, manevra ve liman süreleri göz önünde bulundurularak feribotun yıllık olarak yaydığı
egzoz gazı emisyonları hesaplanmıştır. Bütün bu bilgiler ışığında NOX, SO2, CO2, CO ve HC
emisyonları yıllık olarak hesaplanmıştır. Sonuçlara göre 2015 yılında feribottan 97 ton NOx
emisyonu, 0.77 ton SO2 emisyonu, 4467.3 ton CO2 emisyonu, 6.2 ton CO emisyonu ve 5.6 ton
HC emisyonu yayılmıştır.
4. Değerlendirme
Bu çalışmada Marmara Denizi’nde seyir yapan çok düşük sülfürlü yakıt kullanan feribottan
yayılan egzoz gazı emisyonları deneysel olarak incelenmiştir. Sonuçlara göre ağırlıklı ortalama
NOx emisyonu 11.91 g/kWh olarak elde edilmiştir. Bu değer, bu feribotun sağlaması gerektiği
IMO MARPOL Ek VI limit değeri olan 11,97 g/kWh değerinin altındadır. SO2 emisyonları
kullanılan yakıtın sülfür miktarının az olmasından dolayı oldukça düşüktür. Sonuçlardan
anlaşılacağı üzere en yüksek emisyon değerleri makinenin düşük yüklerinde elde edilmiştir.
GiDB|DERGi Sayı 6, 2016