Page 8 - 06
P. 8

6 M.DURMAZ, S.S.KALENDER, S.ERGİN

              Tablo 2. Yakıt özellikleri.  Değer
                                           831,1
      Parametre
  Yoğunluk (kg/m3)                           48
  Su İçeriği (mg/kg)                        4,4
Sülfür İçeriği (mg/kg)                      58,6

     Setan Sayısı

Numune alımı, ana makinenin bacasından dört farklı makine yükü için gerçekleştirilmiştir.
Ölçümler IMO MARPOL Ek VI NOx Teknik Dokümanı E2 test tipine uygun olarak yapılmıştır

(IMO, 2009).

Öncelikle şaft gücü ölçüm sistemi şaft üzerine yerleştirilmiş ve ölçümler boyunca şaft gücü
gözlenmiştir. Egzoz sıcaklığı, nemi ve basınç farkı ölçülmüştür. Ayrıca, ortam sıcaklığı, basıncı
ve nemi ölçülmüştür. Şekil 1’de deney düzeneği sunulmuştur..

                                                                 Şekil 1. Deney düzeneği.

                     Ölçümler E2 test tipine göre sabit koşullar altında gerçekleştirilmiştir. Baca gazından direkt
                     olarak NOx, SO2, CO, CO2 ve O2 konsantrasyonları Horiba PG-250 gaz analizörü kullanılarak
                     %25, %50, %75 ve %100 makine yüklerinde ölçülmüştür. Yanmamış hidrokarbonlar Horiba
                     Mexa 1170 cihazı ile ölçülmüştür. Partikül maddelerin toplanmasında Tecora Isostack Basic
                     cihazı kullanılmıştır. Partiküller 47 mm çapındaki filtreler üzerinde toplanmıştır. Bu filtreler
                     laboratuvarda ölçüm öncesi ve sonrası tartılarak partikül madde kütlesi elde edilmiştir. Numune
                     alma işlemi her bir yük değeri için izokinetik şartları sağlayarak yaklaşık 30 dakika sürmüştür.
                     Numune alma esnasında izokinetik sapma ISO 9096 Sabit Kaynak Emisyonları – Tanecikli
                     Maddenin Kütle Derişiminin Tayini standardına uygun bir şekilde %10’nun altındadır
                     (ISO9096, 2003).

                     3. Sonuçlar

                     Emisyon faktörleri, ölçülen gaz konsantrasyonları, şaft gücü ve egzoz debisi kullanılarak g/kWh
                     olarak hesaplanmıştır. Her bir makine yükü için makine fren gücü şaft üzerine sabitlenen
                     strengeyçler ile ölçülmüştür. Devir düşürücüden kaynaklanan kayıplar %5 olarak kabul

GiDB|DERGi Sayı 6, 2016
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13