Page 10 - 07
P. 10

8 A. ZİHNİOĞLU ve Y. ÜNSAN

                                                                    Şekil 5. Dümen yalpa engelleyici.

                     2.5 Yalpa tankı
                     1878 yılında HMS Inflexible gemisinin yaralı stabilitesi hakkında çalışma yapan bir komite,
                     hasarlı kompartımanlar arasında serbest su akışının yalpa doğrultucu güce pozitif etkisi
                     olduğunu ortaya koymuştur. Bu durum ancak az sayıda hasarlı kompartıman ve yeteri miktarda
                     su için geçerlidir [3,8].
                     Bu çalışmaların sonucu olarak HMS Inflexible 1880 yılında kalıcı olarak su tankları ile
                     donatılmıştır Watt [26,27]. Bu çalışma, Froude tarafından yapılan çalışma ile beraber pasif
                     yalpa tankının ilk örneğidir.
                     Bu çalışmanın devamında Frahm tarafından 1911 yılında Froude ve Watt’ın pasif tanklarından
                     daha etkili olan Şekil 6’da gösterilen U tankları yapılmıştır [28]. U tankın doğal frekansı ile
                     tekne yalpa doğal frekansının birbirlerine eşit olması alınacak verimi azami düzeye çıkaracaktır.
                     Ancak teknenin yalpa frekansı doğal frekansından uzaklaştıkça, tankların yalpa sönümleme
                     verimi azalacaktır. Bu durumun önüne aktif kontrol ile geçilebilir.
                     Aktif yalpa tankları üzerinde çalışmalar 1930 yılında başlamıştır. Minorsky 1934 yılında bir
                     pompa kullanarak tanklardaki akışı değiştirmiştir [29]. Sıvı hızı, yalpa ivmesine göre değişiklik
                     göstermiştir.
                     1960 ve 1970’li yıllarda bu tankların geliştirilmesi için Vasta ve diğerleri [30], Goodrich [3]
                     tarafından çalışmalar yürütülmüştür. Vasta ve diğerlerinin çalışmasında, 1930 yılı ve sonrasında
                     Amerikan Donanmasında yapılan çalışmalar özetlenmekte ve Stanford Üniversitesi’nde 1950
                     yıllarda çıkarılan tank matematiksel modelini içermektedir.
                     Azami verimin alınabilmesi için, tekne üzerinde olabildiğince merkez hattından uzağa
                     yerleştirilen, yalpa yapılan tarafın aksi tarafına sıvı pompalanması veya tanklar arasındaki hava
                     iştirakinin bir valf ile kontrol edilmesi suretiyle çalışan bir sistemdir. Çok fazla yer kapladıkları
                     için günümüzde özellikle askeri gemilerde uygulama alanları mevcut değildir.
                     Tank ve pompa sistemi boyutlandırılırken gemi eni, tonajı, yalpa periyodu ve pompa debisi
                     dikkate alınmalıdır.

GiDB|DERGi Sayı 7, 2016
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15