Page 7 - 07
P. 7

GEMİLER İÇİN YALPA SÖNÜMLEYİCİ SİSTEMLER 5

             Tablo 1. Yalpa önleyici sistemlerin karşılaştırılması.

   Yalpa         İlk     Bakım      Etkinlik                           Notlar
  Önleyici   Kurulum   Maliyetleri  Yüksek
   Sistem    Maliyeti                         Gemi içerisinde fazla yer kaplamaktadır.
Cayroskop     Yüksek     Yüksek       Orta    Günümüzde kullanılmamaktadır.
                          Düşük       Orta    Gemi içerisinde yer kaplamamaktadır, kurulum
   Yalpa       Düşük                Yüksek    ve bakım maliyeti azdır. Tüm gemi tiplerine
 Omurgası                  Orta               uygulanamaz. Etkinliği diğer sistemlere göre
                Orta                  Orta    daha azdır.
Yalpa Tankı              Yüksek               Gemi içerisinde fazla yer kaplamaktadır.
              Yüksek                          Serbest yüzey etkisi sebebiyle kararlılığı azaltıcı
   Yalpa                   Orta               yönde etkisi vardır. Sıfır süratte de
   Kanadı       Orta                          kullanılabilir.
                                              Düşük süratlerde etkisi kalmamaktadır.
   Dümen
   Yalpa                                      Günümüzdeki en etkin yalpa sönümleyici
Engelleyici
                                              sistemdir.
                                              Düşük süratlerde etkisizdir. Zaten olması

                                              gereken bir sistem ikincil bir amaçla
                                              kullanıldığından gemi içinde yer
                                              kaplamamaktadır. Tasarım aşamasında bu
                                              kullanım tarzı düşünülmediği takdirde sistem

                                              kapasiteleri yetersiz kalabilir.

2.1 Yalpa omurgası

Gemilerin yalpa hareketini önlemek maksadıyla sintine dönümüne yakın dış kaplamaya dikey
olarak konulmuş, baş ve kıç istikametinde uzayan kanat şeklinde çıkıntılar yalpa omurgasıdır.
Pasif olarak çalışırlar ve yalpa hareketinde tekne ile deniz arasındaki sürtünmeyi artırarak yalpa
periyodunu uzatırlar.

Yalpa omurgasının boyutlandırılmasında, tekne boyu dikkate alınmalıdır.

                                                 Şekil 1. Yalpa omurgası.

2.2 Cayro yalpa önleyici
Gemilerde yalpayı azaltmak için kullanılan yalpa önleyici sistemlerin teknolojik geçmişi 19.
yy.’a dayanmaktadır ve 20. yy. başlarında kullanım alanı kazanmışlardır. Schlick tarafından ilk
olarak 1904’te dönen disklerin cayroskopik etkilerinin yalpa sönümlemesi maksadıyla kullanımı
önerilmiştir [7]. İlk olarak 1907 yılında See-Bar [8] ve 1917 yılında USS Henderson isimli
askeri gemilerde cayro yalpa önleyicileri kullanılmıştır [9]. Şekil 2 ve Şekil 3’te bahse konu
cayro yalpa önleyiciler sunulmuştur.

                                                                                             Sayı 7, 2016 GiDB|DERGi
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12