Page 8 - 07
P. 8

6 A. ZİHNİOĞLU ve Y. ÜNSAN

                                                   Şekil 2. USS Henderson’daki cayro yalpa önleyici rotoru [2].

                                              Şekil 3. USS Henderson’a kurulumu yapılan cayro yalpa önleyici [2].

                     Cayro yalpa önleyicilerin erken kullanımlarında, rotor ağırlığı, maliyet ve tekne üzerinde
                     meydana getirdiği gerilmeler sebebiyle %95’lere çıkan yalpa sönümleme oranları gölgede
                     kalmış ve kullanım yeri edinememişlerdir.
                     Ancak günümüzde sıfır süratteki yalpa hareketlerini sönümlemek amacıyla yat endüstrisi bu
                     konularda araştırmalara ve uygulamalara başlamıştır [10].
                     Cayro yalpa önleyicilerin boyutlandırılmasında tekne kütlesi ve hızı dikkate alınmalıdır.
                     2.3 Fin
                     Yalpa kanatları, karina üzerine monte edilmiş bir çift hidrofoilden oluşmaktadır. Yalpa kanatları
                     üzerine ilk çalışmalar 1923 yılında Mitsubishi tersanesi çalışanı mühendis S.Motora [8] ve 1932
                     yılında General Electric firmasında çalışan Dr. E.F.W. Alexenderson tarafından geliştirilmiştir
                     [11]. Bir cayro tarafından kumanda edilen aktif yalpa kanatları ilk olarak 1933 yılında
                     kullanılmıştır [12]. Aktif yalpa kanatlarının kullanımı 2. Dünya savaşından sonra gittikçe
                     artmıştır.
                     Günümüzde yalpa kanatları sıfır süratte yalpa sönümlemek maksadı ile de kullanılmaktadır.
                     Yalpa kanatları (Şekil 4), günümüzde hidrolik veya daha küçük uygulamalarda elektrikle tahrik
                     edilmektedirler. Tahrik sisteminin boyut hesabı yapılırken; kanat yüzey alanı, tekne yalpa
                     periyodu, azami tekne hızı gibi veriler dikkate alınmalıdır.

GiDB|DERGi Sayı 7, 2016
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13