Page 65 - 04
P. 65

DÜNYADA VE ÜLKEMĠZDE ĠNSANSIZ SUALTI ARAÇLARI 63
                                  (ĠSAA-AUV & ROV) TASARIM VE UYGULAMALARI

Malezya Havayolları'na ait MH370 sefer sayılı yolcu uça ının Hint Okyanusu'na düştü ü
Malezyalı yetkililer tarafından açıklanmıştı. Uzmanlar, uça ın başkent Kuala Lumpur'dan
havalandıktan yaklaşık 7,5 ila 8,5 saat uçtuktan sonra düştü ünü tahmin ediyordu. Ancak
düşmeden önce uçakta tam olarak neler yaşandı ı ve uça ın düşmesine neyin yol açtı ı hala
belirsizdi. Daha ayrıntılı bilgi elde edilmesi için Okyanus dibindeki enkaz arama çalışmaları
AUV'ler tarafından sürdürüldü.
Atlantik'te düşen Air France uça ının enkazı Abyss tipi otonom sualtı arama robotları
yardımıyla tespit edilmişti. Bu tür otonom sualtı araçlarından AUV dünyada sadece 3 adet
bulunuyor. Bunlardan ikisi ABD'nin Boston kentinde bulunan Woods Hole Oşinografi
Enstitüsü'ne aittir. Üçüncüsü ise Almanya'nın Kiel kentine bulunan GEOMAR Helmholtz
Okyanus Araştırmaları Merkezi'nde bulunmaktadır. Dünyada şu anda bu araçlar dışında deniz
seviyesinden 6 bin metre kadar derinli e inip deniz tabanının birebir haritasını çıkarabilen başka
bir araç bulunmamamktadır. Bu otonom sualtı robotları yaklaşık olarak ayakkabı kutusu
büyüklü ündeki objeleri bile tespit edebilmektedirler.

Resim 13.Kaiko; JAMSTEC tarafından geliĢtirildi. Resim 14. Tiburun,USA,MBARI tarafından geliĢtirildi.

Japon Teknoloji Ajansı‟nın Japan Agency for Marine-Earth Science and Technology-
JAMSTEC geliştirdi i Dolphin ve Kaiko isimli uzaktan kumandalı su altı araçları, Monterey
Körfezi Akvaryumu Araştırma Enstitüsü‟nün Monterey BayAquarium Research Institute-
MBARI geliştirdi i Tiburon isimli uzaktan kumandalı su altı aracı, Fransız Deniz Araştırmaları
Enstitüsü‟nün Institut Francais de Recherche pour l‟Exploitation de la Mer-IFREMER)
geliştirdi i Victor isimli uzaktan kumandalı su altı aracı, Massachusetts Teknoloji Enstitüsü‟nün
 Massachusetts Institute of Technology-MIT geliştirdi i Odyssey isimli otonom su altı aracı ve
Woods Hole Oşinografi Enstitüsü‟nün Woods Hole Oceanographic Institution-WHOI)
geliştirdi i Nereus isimli uzaktan kumandalı su altı aracı ile ABE isimli otonom su altı aracı gibi
insansız su altı araçları, dalış rekorları ve görevde kalış süresi rekorları kırdıkları için kayda
de er di er örneklerdir. Mart 1995‟te Kaiko‟nun, dünyanın en derin noktası olan Mariana
Çukuru‟na 10.911 metre, Mayıs 2009‟da ise Nereus‟un aynı bölgede 10.902 metre derinli e
inmiş olması, söz konusu cihazların yetenekleri hakkında önemli fikirler vermektedir.

                                                                                             Sayı 4, 2015 GiDB|DERGi
   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70