Page 49 - 04
P. 49
DÜNYADA VE ÜLKEMĠZDE ĠNSANSIZ SUALTI ARAÇLARI 47
(ĠSAA-AUV & ROV) TASARIM VE UYGULAMALARI
Resim 1. CURV-II.
ABD'nin Rhode Island eyaleti açıklarında bir süre önce test edilen insansız denizaltılardan
olumlu sonuçlar alınmıştır. Massachusetts'e ba lı Woods Hole'dan denize bırakılan insansız araç
kendi başına Newport'a kadar gitmeyi başarmıştır. Cape Cod‟tan Newport‟a kadar 26 saatlik
yolculu u GPS veya iletişim araçlarına ihtiyaç duymadan kendi başına yapan araç sonuçta
Deniz Kuvvetlerinin 2017'de tamamen ba ımsız insansız deniz aracı yapmayı planlamasına ve
bunları yaygın şekilde envantere sokma kararına sebep olmuştur. Bu denizaltıların di er
insansız hava araçları gibi daha ekonomik olaca ı belirtilmiş olupgeliştirilen denizaltıların 70
güne kadar suyun dibinde kalabilece i belirtilirken, insansız araçların askeri amaçlar dışında da
kullanılması planlanmaktadır.
2. ĠSAA'ların Genel Özellikleri
Sualtı ortamında yapılan çalışmalar göreceli olarak daha zorlu olmaktadır. Hem ortamın
farklılı ı ve de işkenli i, hem de bozucu etkilere daha açık oluşu, haberleşme zorlukları,
basınç gibi problemler İSAA'ların temel özelliklerini belirlemektedir.
İSAA'ların genel özellikleri ROV'lar için farklı AUV'ler için ise farklıdır. Bu yazıda iki gurup
ürün birlikte de erlendirilecek ve gerekli kısımlarda farklar açıklanacaktır.
2.1 ÇeĢitleri:
İSAA lar muhtelif çeşitlerde yapılmakta olup bunları kullanım amaçlarına, otonomi/kumanda
özelliklerine, boyutlarına ve görevlerine göre şu şekilde sınıflandırılabilmektedir:
Sayı 4, 2015 GiDB|DERGi