Page 54 - 04
P. 54

52 G.A. CANLI, Ġ. KURTOĞLU, M.O. CANLI, Ö.S. TUNA

                     Sistem, sistemi oluşturan sualtı aracı ve manipülatör uzuvları ayrı ayrı askıda olmamasına
                     ra men, kendisi askıda kalacak şekilde tasarlanmıştır. Sferoid şekle sahip olan sualtı aracı ile
                     manipülatörün ikinci ve üçüncü uzuvları üzerine etkiyen hidrodinamik kuvvetler, bu uzuvların
                     birbiri üzerindeki gölgeleme etkileriyle birlikte dikkate alınmıştır. Daha küçük olan di er
                     uzuvlardaki bu etkiler ihmal edilmiştir. Sualtı aracının eyletici dinami i kontrol sistem
                     tasarımına dahil edilmiştir. Yörünge takip kontrol algoritması manipülatörün uç işlemcisi ve
                     sualtı aracına ayrı görevler tanımlama yoluyla uygulanmıştır. Bu görevler, aracın bulundu u ilk
                     konumda sabit tutulması ve uç işlemcinin önceden tanımlı rotayı yüksek hassasiyetle takip
                     etmesidir.

                     Bu şekilde geliştirilmiş olan AUV‟lerde dalma ve çıkma hareketi di er yönlerdeki hareketlerden
                     tamamen ba ımsız hale gelmekte, ancak AUV‟ye üç boyutlu uzayda her türlü oryantasyonu
                     vermek yine de tam mümkün olamamaktadır. Bu da, belirli görevleri icra edecek AUV‟lerde
                     sıkıntı yaratabilecek bir durumdur. Yine ilk dönemlerde yapılan çalışmalarda AUV kontrol
                     problemi, bir takım do rusallaştırma teknikleri ile basite indirgenerek yaklaşık olarak
                     çözülmüşken, günümüzde bulanık kontrol (Fuzzy-logic ve yapay sinir a ları Neural network
                     tekniklerinin bir araya getirilmesi ile kompleks birçok kontrol tekni i AUV‟lerde
                     uygulanabilmekte ve çok daha iyi neticeler alınabilmektedir.

                     Hareket kontrolünün yanı sıra, otonomi seviyesine göre farklı düzeylerde görev icrası için
                     durum de erlendirmesi yapmaya ve hareket tarzı belirlemeye olanak sa layan ileri düzey
                     teknikler de artık AUV‟lerde yaygın olarak kullanılmaktadır. Hatta günümüz teknolojisi, birden
                     fazla AUV‟nin gerekti inde yüzey unsurlarından da destek alarak koordineli olarak görev icra
                     etti i "AUV FİLOSU" uygulamalarını da mümkün kılmış, bizlerin de çalışmaları son yıllarda
                     bu yönde yo unlaşmıştır.

                     2.2.3- Navigasyon (Seyrüsefer), Kontrol ve HaberleĢme Sistemleri:

                     İSAA'lardaki Haberleşme, Kontrol ve Navigasyon kaabiliyetleri, insansız platformların
                     görevlerini başarıyla yerine getirmesinde belki de en önemli önemli unsurlardır. Kara, hava ve
                     su üstünde görev yapan insansız platformlarda seyrüsefer sistemleri, uydu tabanlı konum
                     belirleme teknolojilerini örne in GPS müşterek kullanan jiroskop sistemlerine dayanmaktadır.
                     Ancak deniz suyunun, elektromanyetik spektrum dahilinde sadece akustik ve optik bantlardaki
                     frekanslara belirli ölçüde geçirgen davranıyor olması, İSAA‟larda yeni ve farklı yöntemler
                     kullanılması zorunlulu unu do urmuştur.

                     ROV‟larda navigasyon deste i amaçlı konum bilgilerinin, GPS imkânı olan bir su üstü
                     platformu ile kurulan kablolu bir ba lantı veya akustik bir modem link üzerinden alınması
                     mümkündür. Ancak AUV‟ler için konum bilgilerini sa layacak eşlikçi bir su üstü platformu ve
                     bir veri linki prensip olarak yoktur. Hâlbuki AUV'lerin su altında özellikle askeri
                     uygulamalarında do ruluk ve hassasiyetin çok yüksek olması gerekmektedir.

                     AUV‟lerin navigasyonu için temel teknikleri üç ana başlıkta de erlendirebilmektedir:
                               1. Ataletsel (inertial) navigasyon
                               2. Akustik navigasyon
                               3. Jeofiziksel navigasyon

GiDB|DERGi Sayı 4, 2015
   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59