Page 56 - 04
P. 56

54 G.A. CANLI, Ġ. KURTOĞLU, M.O. CANLI, Ö.S. TUNA

                     Profiler ‟dir. ADCP, bulunulan bölgedeki farklı derinliklerde göreceli akıntı hızını ölçen ve
                     ortamın akıntı profilini çıkaran bir cihaz olup, özellikle okyanuslarda görev yapan AUV‟ler de;
                     DVL‟in yanı sıra kullanılmaktadır Şekil 6 .

                     Akustik navigasyon, konum belirleme amacıyla akustik vericilerden gelen işaretlerin
                     kullanılması esasına dayanmaktadır. Hareket alanına bir altyapı kurulması gerekti i için akustik
                     navigasyon ancak kontrollü ortamlarda kullanılabilmektedir. En çok kullanılmakta olan
                     yöntemler, deniz tabanına monte edilmiş ve birbirine uzak mesafede en az iki adet vericinin
                     kullanıldı ı LBL Long Baseline ve su üstünde bulunan bir platforma yerleştirilmiş GPS
                     destekli bir vericinin kullanıldı ı USBL Ultrashort Baseline teknikleridir. LBL yönteminde,
                     AUV ile her bir verici arasındaki mesafenin 10 km‟nin altında olması durumunda konum
                     ölçümü ve tespiti yapılabilmektedir. Ancak LBL yöntemi, sadece sahil güvenlik uygulamaları
                     gibi sürekli aynı bölgede görev yapılan durumlarda uygulanabilmektedir. Ayrıca deniz
                     tabanındaki vericilerin montajı, kalibrasyonu ve bakım/idamesi gibi hususlar, bu yöntemin
                     uygulanabilirli ini azaltmaktadır.

                     USBL yönteminde ise, derin sularda AUV ile verici arasındaki mesafenin 4 km‟nin altında
                     olması durumunda konum ölçümü ve tespiti yapılabilmektedir. AUV‟nin yakınlarında bir su
                     üstü platformu bulunması gereklili i, USBL yönteminin gizlilik gerektiren görevlerde
                     kullanımını sınırlandırmaktadır. Ayrıca sı sularda USBL‟in etki menzilinin 500 m‟ye kadar
                     düşüyor olması, yöntemin önemli bir dezavantajıdır. Hem LBL, hem de USBL yöntemleri ile
                     belirlenen konum bilgilerindeki en temel hata kaynakları, ses hızının ortam koşullarına göre
                     de işimi, istenmeyen yansımalar, çok yolluluk etkisi (multipath effect), verici kalibrasyon
                     hataları olarak özetlenebilir.

                     Jeofiziksel navigasyon ise, konum belirleme işleminin önceden bilinen çevresel koşulların ve
                     özelliklerin haritalar yardımıyla yapılması veya bu haritaların istatistiksel olarak görev
                     esnasında oluşturulması esasına dayanmaktadır.

                     Özellikle optik algılayıcılardan kamera görüntülerinden alınan verilerin işlenmesi ile
                     gerçekleştirilen jeofiziksel seyrüsefer, bütün yöntemler içerisinde en yüksek hassasiyeti sa lıyor
                     olmasına ra men, algoritmalarının karmaşıklı ı, optik sensörlerin maliyeti, bu sensörlerin
                     derinlerde başarılı olabilmesi için yüksek aydınlatma zorunlulu u ve dolayısıyla enerji sarfiyatı,
                     pahalı maaliyet gibi nedenlerden dolayı halen çok kritik askeri uygulamaların dışında yaygın bir
                     yöntem de ildir, fakat hızla gelişmektedir.

                     Yeni nesil AUV‟lerde navigasyon çözümlerinde yukarıdaki üç teknikten en az ikisini genelde
                     ataletsel ve akustik), hatta pahalı çözümlerde üçünü barındıran ve şartlara göre en az ikisini
                     müşterek uygulayan hibrit yöntemler kullanılmaktadır.

                     AUV‟lerin navigasyon uygulamalarında temel prensip, çözülebilen her bir de erin en az iki
                     farklı sensör sistemi ile çözülmesi ve farklı çözülümlerin birtakım tekniklerle veri füzyonuna
                     tabi tutularak en do ru sonucun alınabilmesi ilkesine dayanmaktadır.

                     2.3 Ana Parçalar

                     İSAA'ların ana parçaları şunlardır:
                           Gövde
                           Mekanik unsurlar
                                    • Makara-kablo sistemi(ROV'larda)

GiDB|DERGi Sayı 4, 2015
   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61